Oddawanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd

Skrócony opis procedury

  • Procedura oddania w trwały zarząd nieruchomości wszczynana jest na wniosek samorządowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
  • Trwały zarząd ustanawiany jest na rzecz  samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej: 
    Ustanawiany jest: 
    • nieodpłatnie - dla placówek  oświatowych 
    • odpłatnie – dla pozostałych jednostek - odpłatność w formie opłat rocznych

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    elektronicznie, w Urzędzie, pocztą lub mailem

  • Krok 2

    Czekaj na informację

    o wszczęciu postepowania lub wezwanie do usunięcia braków

  • Krok 3

    Czekaj na informację

    pismo o konieczności wykonania operatu szacunkowego

  • Krok 4

    Odbierz postanowienie

    otrzymasz postanowienie o powołaniu rzeczoznawcy majątkowego

  • Krok 5

    Czekaj na informację

    otrzymasz informacje o zebraniu całości materiałów

  • Krok 6

    Umów się na wizytę

    jeśli chcesz zapoznać się z aktami sprawy

  • Krok 7

    Odbierz decyzję

    w Urzędzie lub pocztą

  • Krok 8

    Wnieś opłatę

    zgodnie z ustaleniami w decyzji. W latach następnych do 31.03. każdego roku

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość złożenia wniosku za pomocą poczty
  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Postępowanie wszczyna się na wniosek gminnej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.  Brak terminu do złożenia wniosku.
  2. Adresat - wniosek należy kierować do Prezydenta Miasta Łodzi za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem przy ul. Piotrkowskiej 104.
  3. Wartość nieruchomości dla potrzeb ustalenia opłaty określa rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym sporządzonym na zlecenie Wydziału Dysponowania Mieniem. Wysokość opłaty może być aktualizowana nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość nieruchomości ulegnie zmianie.
  4. Opłatę z tytułu trwałego zarządu ustala się według stawki procentowej, która w zależności od celu, na który jednostka wykorzystuje nieruchomość od ceny nieruchomości ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego.
  5. Po zebraniu materiału dowodowego w toku postępowania - informacja do jednostki o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i wypowiedzenia się przed wydaniem decyzji 
  6. Forma dokumentu, który kończy procedurę - decyzja, od której Stronie przysługuje prawo odwołania.

Informacje uzupełniające

  • Jednostkami uprawnionymi do złożenia wniosku o oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd są samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
  • Ustanawiany jest: 
    • nieodpłatnie - dla placówek oświatowych 
    • odpłatnie – dla pozostałych jednostek - odpłatność w formie opłat rocznych

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Termin realizacji zgodny z KPA. Może zostać wskazany inny termin załatwienia sprawy.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem 
Oddział Ograniczonych Praw Rzeczowych 
p.285, 283

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Na wizytę należy umówić się telefonicznie pod nr tel. +48 (42) 638 42 82 lub +48 (42) 638 47 64

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
  • pocztą elektroniczną: 
    • lckm [at] uml.lodz.pl (lckm[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
  • elektronicznie:  
    • ePUAP 
    • na adres do doręczeń elektronicznych: AE:PL-43653-25073-RDRVC-22

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Wymagane dokumenty

  • Wniosek jednostki zawierający informacje o położeniu i powierzchni nieruchomości, czasie trwania prawa trwałego zarządu, potwierdzone za zgodność z oryginałem dane techniczne budynku/budynków, ujęte w książce budowlanej lub projekcie budowlanym obiektu wraz z wyszczególnieniem nakładów poniesionych na wybudowanie budynków i innych urządzeń trwale związanych z gruntem, położonych na nieruchomości oddanej w trwały zarząd, statut jednostki.
druk do pobrania [41.5 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572)
  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145, 1222, 1717, 1881)
  • ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940)
  • ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych ( Dz. U. z 2024 r. poz. 754, 1562, 1572)
  • ustawa z dnia 4 lutego 2011 r.  o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 ( Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743, 858)

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy jednostce prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem