Wypis z rejestru gruntów

Skrócony opis procedury

Wypis z rejestru gruntów wydawany jest właścicielowi bądź osobie legitymującej się pełnomocnictwem od właściciela, lub jeśli wykaże interes prawny. Opłaty pobierane są przy składaniu wniosku w ramach jednego wykonanego dokumentu, zgodnie z załącznikiem, tabela nr 11 do ustawy z dnia 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek (formularz EGiB)

    elektronicznie, w urzędzie lub pocztą

  • Krok 2

    Wnieś opłatę

    podstawą do opłaty jest wystawiony Dokument Obliczenia Opłaty

  • Krok 3

    Odbierz dokumenty

    w urzędzie (postać papierowa), pocztą lub elektronicznie

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
  • dokumenty można odebrać drogą elektroniczną
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Należy złożyć wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego (formularz EGiB)
    Wniosek może złożyć właściciel, osoba legitymująca się pełnomocnictwem od właściciela lub osoba, która wykaże interes prawny w dostępie do danych podmiotowych:
    • osobiście w Sali Obsługi Klienta – parter,
    • osobiście w Biurze podawczym – parter,
    • wysłać na adres ePUAP,
    • poprzez Portal Interesanta (i.Wniosek)
    • wysłać tradycyjną pocztą na adres Łódzkiego Ośrodka Geodezji, ul. Traugutta 21/23, 90-113 Łódź.
  2. Pracownik załatwiający sprawę sprawdza wniosek pod względem formalno - prawnym (ewentualnie wzywa do usunięcia braków).
  3. Jeśli wniosek jest kompletny zostaje wystawiony Dokument Obliczenia Opłaty.
  4. Przygotowanie dokumentów następuje po uiszczeniu opłaty.           
    • Brak wniesienia opłaty w terminie określonym w Dokumencie Obliczenia Opłaty skutkuje pozostawieniem sprawy bez rozpoznania.
  5. Odbiór dokumentów następuje:
    • w sposób osobisty,
    • wysyłka pod wskazany adres,
    • w przypadku wypisu z rejestru gruntów w postaci elektronicznej udostępnienie następuje na wskazaną skrytkę ePUAP lub za pośrednictwem Portalu Interesanta (i.Wniosek).

Informacje uzupełniające

  • Wypisy wydawane są na bieżąco, w godzinach pracy kasy, bądź po wniesieniu opłaty w banku, pod warunkiem, że właściciel zgłaszał na bieżąco wszystkie zmiany danych objętych ewidencjami, tzn.: zmiana nazwiska, adresu, itp.
  • Wypisy z rejestru gruntów, w treści których zawarte są tylko dane przedmiotowe może uzyskać każdy zainteresowany, po wniesieniu stosownej opłaty.
  • Zainteresowani zamieszkali poza Łodzią mogą otrzymać wypis za pośrednictwem poczty lub drogą elektroniczną po wypełnieniu stosownego wniosku i wniesieniu opłaty.
  • Wniosek o wydanie wypisu z rejestru gruntów złożony przez Pełnomocnika w obrocie nieruchomościami będzie zrealizowany po:

    • przedłożeniu umowy, z której będzie wynikało jaki zakres czynności może podejmować, ewentualnie do umowy winien załączyć stosowne pełnomocnictwo klienta,
    • jeżeli umowę pośrednictwa podpisała inna osoba niż prowadząca biuro a więc inna niż prowadząca działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa, to do umowy winno zostać załączone pełnomocnictwo upoważniające do zawarcia z klientem umowy w imieniu prowadzącego działalność gospodarczą.

    Należy przyjąć, że prawidłowo umocowany pośrednik wykaże kwestie wskazane powyżej, udzieli pełnomocnictwa swojemu pracownikowi lub współpracownikowi do pobrania lub wglądu do dokumentów, zgodnie z art. 181a Ustawy o gospodarce nieruchomościami, przy czym pełnomocnictwo to powinno być szczególne i za każdym razem taki pracownik winien przedłożyć umowę pośrednictwa oraz dokumenty wskazane powyżej.
    Złożenie dokumentu pełnomocnictwa wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie w godzinach pracy kasy, poprzez pocztę termin zależny jest od czasu dostarczenia wniosku, przesłania Dokumentu Obliczenia Opłaty, dokonania wpłaty, sporządzenia wypisu i przygotowania wysyłki

Miejsce załatwienia

Łódzki Ośrodek Geodezji
Dział Ewidencji Gruntów i Budynków
Zespół udostępniania danych ewidencyjnych
90-113 Łódź, ul. Traugutta 21/23
Sala Obsługi Klienta – parter

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy

Opłaty

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Wydanie wypisu z rejestru gruntów za jednostkę rejestrową gruntów w postaci dokumentu drukowanego50 zł
Wydanie wypisu z rejestru gruntów bez danych osobowych za jednostkę rejestrową gruntów w postaci dokumentu drukowanego30 zł
Uproszczony wypis z rejestru gruntów (bez adnotacji dotyczących jakości danych ewidencyjnych oraz klauzuli upoważniającej do oznaczania nieruchomości w księdze wieczystej na podstawie tego dokumentu) za działkę ewidencyjną15 zł
Wydanie wypisu z rejestru gruntów za jednostkę rejestrową gruntów w postaci dokumentu elektronicznego40 zł
Wydanie wypisu z rejestru gruntów bez danych osobowych za jednostkę rejestrową gruntów w postaci dokumentu elektronicznego24 zł

 

Opłaty pobierane są przy składaniu wniosku w ramach jednego wykonanego dokumentu, zgodnie z załącznikiem, tabela nr 11 do ustawy z dnia 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1752 ze zm.)

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
opłata za pełnomocnictwo (za wyjątkiem zwolnień, o których mowa w załączniku część IV do ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111) – (opłaty tej nie wnosi się m. in. w przypadku pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie, pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu)17 zł

Opłaty można dokonywać:

  • poprzez przelew na konto bankowe nr:

    Bank Pekao S.A. 58 1240 1037 1111 0011 0911 3062

  • w kasie Łódzkiego Ośrodka Geodezji

    kasa czynna w godzinach:

    • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8.00 – 15.30
    • wtorek: 9.00-16.30

    w ostatnim dniu miesiąca:

    • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8.00-14.30
    • wtorek:  9.00–15.30

Płatności można dokonywać gotówką, kartą płatniczą lub Blikiem.

Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej:

(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)

Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy

Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie
    • Łódzki Ośrodek Geodezji
      ul. Traugutta 21/23
      90-113 Łódź
  • osobiście
    • ul. Traugutta 21/23, Sala Obsługi Klienta i Biuro podawcze – parter
  • elektronicznie
    • ePUAP
    • Portal Interesanta (i.Wniosek)

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego - (formularz EGiB):
    W przypadku korzystania z platformy elektronicznej (ePUAP) należy załączyć wymagany formularz EGiB.
    W przypadku korzystania z Portalu Interesanta (i.Wniosek) obowiązuje formularz elektroniczny (i.Wniosek).
druk do pobrania [361.16 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 20212023 r., poz. 19901752 ze zm.)
  • rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1390 ze zm.)
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 20212023 r. poz. 19232111 ze zm.)

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Łódzki Ośrodek Geodezji
Komórka
Dział Ewidencji Gruntów i Budynków