Skrócony opis procedury
Za działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne, na podstawie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości, wydanej na wniosek właściciela/użytkownika wieczystego, przysługuje odszkodowanie ustalane w drodze negocjacji. W przypadku uzyskania zgodnego stanowiska, co do wysokości odszkodowania, wypłata następuje na podstawie porozumienia. Jeśli natomiast nie dojdzie do uzgodnienia odszkodowania w drodze rokowań, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się
i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek
- Krok 2
Czekaj na propozycję odszkodowania
ok. 2 miesiące od złożenia wniosku (po zgromadzeniu dokumentacji)
- Krok 3
Odpowiedz na pismo
przyjęcie propozycji/ negocjacje/wniosek o tryb administracyjny
- Krok 4
Czekaj na informację
otrzymasz informację o dalszym toku procedury w zależności od kroku 3
- Krok 5
Podpisz porozumienie w siedzibie urzędu
w przypadku akceptacji propozycji odszkodowania
- Krok 6
Wnioskuj o postępowanie administracyjne
w przypadku braku porozumienia
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku pocztą
- możliwość złożenia wniosku online
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa nie wymaga opłat
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami
- Wpływ wniosku o ustalenie odszkodowania za działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne do Wydziału Dysponowania Mieniem. Wniosek o wypłatę odszkodowania składa były właściciel (lub użytkownik wieczysty) nieruchomości przejętej pod drogi lub jego pełnomocnik osobiście na kancelarię Urzędu Miasta Łodzi, listem lub elektronicznie za pomocą profilu zaufanego (platforma ePUAP).
- Wydział Dysponowania Mieniem gromadzi i weryfikuje dokumenty niezbędne do ustalenia odszkodowania (np. wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Łodzi).
- Rokowania z wnioskodawcami w sprawie wysokości odszkodowania.
Wnioskodawca otrzymuje pismo z proponowaną kwotą odszkodowania i musi się odnieść do złożonej propozycji. - W przypadku wyrażenia zgody na wypłatę odszkodowania w proponowanej wysokości, konieczna jest zgoda Prezydenta Miasta Łodzi w formie zarządzenia, a następnie podpisanie porozumienia (umowa cywilnoprawna).
- W razie nie uzyskania porozumienia, co do wysokości odszkodowania, były właściciel (użytkownik wieczysty) może złożyć wniosek o ustalenie odszkodowania w tzw. trybie administracyjnym (na podstawie decyzji administracyjnej wydanej w oparciu o operat szacunkowy, sporządzony na potrzeby postępowania administracyjnego).
Wniosek należy kierować do Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji publicznej, za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem w Departamencie Gospodarowania Majątkiem.
Informacje uzupełniające
- Złożenie wniosku do księgi wieczystej o ujawnienie podziału nieruchomości na podstawie decyzji podziałowej przyspieszy procedurę wypłaty odszkodowania
- Podpisanie porozumienia odbywa się w siedzibie Urzędu Miasta Łodzi - osobiście przez wnioskodawcę lub przez notarialnie ustanowionego pełnomocnika
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Do 2 lat.
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Opłat i Odszkodowań
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104, IV piętro, pok. 466
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Telefonicznie: +48 (42) 272-61-92, +48 (42) 638-45-81
Pocztą elektroniczną: a.kwapisiewicz [at] uml.lodz.pl (a[dot]kwapisiewicz[at]uml[dot]lodz[dot]pl), m.rybak [at] uml.lodz.pl (m[dot]rybak[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- ul. Piotrkowska 104, budynek B - kancelaria główna
- elektronicznie:
- ePUAP
- na adres do doręczeń elektronicznych AE:PL-43653-25073-RDRVC-22
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o ustalenie odszkodowania
- Pełnomocnictwo
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
- Informacja o numerze rachunku bankowego
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.)
Tryb odwoławczy
W przypadku braku porozumienia w sprawie wysokości odszkodowania, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości, tj. w drodze decyzji administracyjnej (właściwość: Wydziału Dysponowania Mieniem Oddziału Wywłaszczeń i Zwrotów Nieruchomości).
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą