Zwrot nadpłaty za użytkowanie wieczyste gruntów Miasta Łodzi, w związku z wygaśnięciem użytkowania wieczystego

Skrócony opis procedury

Dotyczy sytuacji, w której użytkowanie wieczyste wygasło. Wówczas opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, w którym prawo wygasło podlega proporcjonalnemu zmniejszeniu do czasu trwania użytkowania wieczystego w danym roku.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek

  • Krok 2

    Czekaj na rozpatrzenie wniosku

    Odpowiedź zostanie wysłana pocztą

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online

w sytuacji uprzednio dokonanej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, należy wskazać we wniosku sposób dokonania zwrotu nadpłaty części opłaty rocznej (przekazem pocztowym lub przelewem na wskazany nr rachunku bankowego).

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Z dniem, w którym nastąpiło wygaśnięcie użytkowania wieczystego (zbycie prawa użytkowania wieczystego na własność w formie aktu notarialnego, rozwiązanie prawa użytkowania wieczystego oraz decyzja administracyjna w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
    stała się ostateczna) byłemu użytkownikowi wieczystemu przysługuje zwrot nadpłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.
  2. Opłaty roczne za użytkowanie wieczyste wnosi się przez czas trwania prawa użytkowania wieczystego, zatem z dniem przekształcenia tego prawa we własność ustaje obowiązek wnoszenia opłaty rocznej,
  3. Zwrot nadpłaty części opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntu następuje na
    wniosek byłego użytkownika wieczystego.

Informacje uzupełniające

W przypadku, gdy nastąpiła zmiana użytkownika wieczystego w wyniku przeniesienia prawa użytkowania wieczystego, opłatę roczną pobiera się w całości od osoby będącej użytkownikiem wieczystym nieruchomości w dniu 1 stycznia roku, za który obowiązuje opłata. W sytuacji wystąpienia zadłużenia z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntu kwota przysługującej nadpłaty zostanie pomniejszona o istniejące zadłużenie lub też
nie powstanie nadpłata.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie, w kolejności składania wniosków.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104, pokój 251, 252, 252A, 254

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi,
      Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami,
      ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź.
  • osobiście:
    • Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera 
      (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami), urna
      oraz w pozostałych punktach kancelaryjnych i informacyjno-kancelaryjnych 
      Urzędu Miasta Łodzi.
  • pocztą elektroniczną:
    • lckm [at] uml.lodz.pl (lckm[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
  • elektronicznie:
    • ePUAP.

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o proporcjonalne rozliczenie opłaty
druk do pobrania [25.25 KB, .DOCX] Pobierz druk do pobrania

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [26.02 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • art. 71 ust. 6, ust. 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2020.65. t.j. z dnia 15.01.2020 r.)

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem