Skrócony opis procedury
Dotyczy sytuacji, w której użytkowanie wieczyste wygasło. Wówczas opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, w którym prawo wygasło podlega proporcjonalnemu zmniejszeniu do czasu trwania użytkowania wieczystego w danym roku.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek
- Krok 2
Czekaj na rozpatrzenie wniosku
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
w sytuacji uprzednio dokonanej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, należy wskazać we wniosku sposób dokonania zwrotu nadpłaty części opłaty rocznej (przekazem pocztowym lub przelewem na wskazany nr rachunku bankowego).
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Z dniem, w którym nastąpiło wygaśnięcie użytkowania wieczystego (zbycie prawa użytkowania wieczystego na własność w formie aktu notarialnego, rozwiązanie prawa użytkowania wieczystego oraz decyzja administracyjna w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
stała się ostateczna) byłemu użytkownikowi wieczystemu przysługuje zwrot nadpłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu. - Opłaty roczne za użytkowanie wieczyste wnosi się przez czas trwania prawa użytkowania wieczystego, zatem z dniem przekształcenia tego prawa we własność ustaje obowiązek wnoszenia opłaty rocznej,
- Zwrot nadpłaty części opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntu następuje na
wniosek byłego użytkownika wieczystego.
Informacje uzupełniające
W przypadku, gdy nastąpiła zmiana użytkownika wieczystego w wyniku przeniesienia prawa użytkowania wieczystego, opłatę roczną pobiera się w całości od osoby będącej użytkownikiem wieczystym nieruchomości w dniu 1 stycznia roku, za który obowiązuje opłata. W sytuacji wystąpienia zadłużenia z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntu kwota przysługującej nadpłaty zostanie pomniejszona o istniejące zadłużenie lub też
nie powstanie nadpłata.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Niezwłocznie, w kolejności składania wniosków.
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104, pokój 251, 252, 252A, 254
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi,
Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami,
ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź.
- Urząd Miasta Łodzi,
- osobiście:
- Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera
(Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami), urna
oraz w pozostałych punktach kancelaryjnych i informacyjno-kancelaryjnych
Urzędu Miasta Łodzi.
- Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera
- pocztą elektroniczną:
- lckm [at] uml.lodz.pl (lckm[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
- elektronicznie:
- ePUAP.
Termin składania dokumentów
Nie dotyczy
Wymagane dokumenty
- Wniosek o proporcjonalne rozliczenie opłaty
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- art. 71 ust. 6, ust. 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2024.1145 t.j. z dnia 2024.07.30)
Tryb odwoławczy
Brak
Odpowiedź zostanie wysłana pocztą