Skrócony opis procedury
Przewoźnik drogowy jest obowiązany zgłaszać w formie pisemnej, w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, organowi, który udzielił:
- zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, zmiany danych, o których mowa w art. 7a,
- licencji, o której mowa w art. 5b ust. 1 i 2, zmiany danych, o których mowa w art. 8
- nie później niż w terminie 28 dni od dnia ich powstania.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę
- Krok 2
Złóż wniosek
- Krok 3
Umów się na wizytę
w celu odebrania dokumentów
- Krok 4
Odbierz decyzję
elektronicznie, w Biurze lub za pośrednictwem poczty
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość złożenia wniosku osobiście
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- możliwość złożenia wniosku elektronicznie - w tym przypadku wymagane kserokopie dokumentów winny być urzędowo (elektronicznie) poświadczone za zgodność z oryginałem
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Udzielenie informacji klientom zainteresowanym dokonaniem zmian treści licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób/rzeczy.
- Przyjęcie wniosku o dokonanie zmian treści licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób/rzeczy.
- Prowadzenie postępowania w sprawie dokonania zmian treści licencji.
- Wydanie decyzji zmieniającej treść licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób/rzeczy.
Informacje uzupełniające
Wniosek złożony w formie elektronicznej bez dokumentów oryginalnych będzie zawierał braki formalne.
Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 14 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2023 r., poz. 1123) na przedsiębiorców posiadających licencję na krajowy transport drogowy w zakresie przewozu osób samochodem osobowym lub pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą nałożony obowiązek przedstawienia organowi, który wydał przedmiotową licencję, dokumentów potwierdzających spełnienie poniższych wymagań:
- przedsiębiorca osobiście wykonujący przewóz, zatrudnieni przez niego kierowcy oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz wykonujące osobiście przewóz na jego rzecz nie byli prawomocnie skazani za przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, a także za przestępstwa, o których mowa w art. 59 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, a ponadto nie orzeczono prawomocnie wobec nich zakazu wykonywania zawodu kierowcy,
- przedsiębiorca osobiście wykonujący przewóz, zatrudnieni przez niego kierowcy oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz wykonujące osobiście przewóz na jego rzecz spełniają wymagania określone w art. 39a ust. 1 pkt 2-4 ustawy o transporcie drogowym tj. posiadają odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym, określone w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, nie mają przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, nie mają przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.
Dokumenty potwierdzające spełnienie powyższych wymagań należy złożyć do dnia 31 marca 2024 r. w Urzędzie Miasta Łodzi, Biurze Promocji Zatrudnienia i Obsługi Działalności Gospodarczej, Oddziale ds. Krajowego Transportu Drogowego Al. Politechniki 32 pok.: 204, 227, 228, 229.
W przypadku niezłożenia przez przedsiębiorców dokumentów, lub niespełnienia warunków wskazanych powyżej, licencje wydane przed dniem 17 września 2023 r. zachowają ważność jedynie do dnia 30 czerwca 2024 r.
- Wniosek (informacja) przedsiebiorcy posiadającego licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób samochodem osobowym lub pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą o przedłożeniu dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań określonych w art. 5c ust. 1 pkt 4 i 6 oraz w art. 8 ust. 3 pkt 3a ustawy o transporcie drogowym
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
1 miesiąc (sprawy szczególnie skomplikowane- nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania).
Miejsce załatwienia
Biuro Promocji Zatrudnienia i Obsługi Działalności Gospodarczej
Oddział ds. Krajowego Transportu Drogowego
93-590 Łódź, Aleje Politechniki 32
e-mail: licencje.zezwolenia [at] uml.lodz.pl (licencje[dot]zezwolenia[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Telefonicznie: +48 (42) 272-62-56, +48 (42) 638-52-56, +48 (42) 638-55-30, +48 (42) 638-53-66, +48 (42) 638-53-82, +48 (42) 638-53-83, +48 (42) 638-50-62
Za pośrednictwem strony internetowej: https://wizyty.uml.lodz.pl
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Dokonanie zmiany treści licencji | 10% opłaty stanowiącej podstawę do obliczenia opłaty jak za udzielenie licencji/zezwolenia |
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Wydanie każdego wypisu z licencji w związku ze zmianą treści licencji | 5% opłaty stanowiącej podstawę do obliczenia opłaty jak za udzielenie licencji/zezwolenia |
Nr konta bankowego do innych opłat: 85 1240 1037 1111 0011 0911 0830
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii | 17 zł |
Zwolnienia od powyższej opłaty dotyczą:
- dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisów, wypisów lub kopii poświadczonych notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniające do odbioru dokumentów,
- jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Nr konta bankowego do opłaty skarbowej: 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Biuro Promocji Zatrudnienia i Obsługi Działalności Gospodarczej
Aleje Politechniki 32
93-590 Łódź,
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- Urząd Miasta Łodzi
Biuro Promocji Zatrudnienia i Obsługi Działalności Gospodarczej
Aleje Politechniki 32
93-590 Łódź,
- Urząd Miasta Łodzi
- telefonicznie:
- +48 (42) 638-44-44
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku
Wymagane dokumenty
- Wniosek o zmianę treści licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób/rzeczy
- Wniosek (informacja) przedsiębiorcy posiadającego licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób samochodem osobowym lub pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą o przedłożeniu dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań określonych w art. 5c ust. 1 pkt 4 i 6 oraz w art. 8 ust. 3 pkt 3a ustawy o transporcie drogowym
- Dokumenty potwierdzające konieczność dokonania zmiany danych
- Pełnomocnictwo – w przypadku załatwiania spraw przez pełnomocnika
- Dokument tożsamości wymieniony w pełnomocnictwie (do wglądu)
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE
- ustawa Kodeks postępowania administracyjnego
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych
Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji składa się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, ul. Piotrkowska 86, Łódź, tel.: +48 (42) 633-01-09, 632-24-85, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi - Urzędu Miasta Łodzi, Biura Promocji Zatrudnienia i Obsługi Działalności Gospodarczej, Aleje Politechniki 32.
W przypadku odstąpienia przez organ licencyjny od uzasadnienia decyzji na podstawie art. 107 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, decyzja ta może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z powodu uznania jej za niezgodną z prawem. Skargę wnosi się co najmniej w 2 egzemplarzach za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi poprzez Oddział ds. Krajowego Transportu Drogowego Biura Promocji Zatrudnienia i Obsługi Działalności Gospodarczej w Departamencie Pracy, Edukacji i Kultury UMŁ – 93-590 Łódź, Al. Politechniki 32, w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji administracyjnej. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania decyzji. Skarga podlega wpisowi w wysokości 200 zł. Strona ma możliwość ubiegania się w postępowaniu sądowoadministracyjnym o prawo pomocy na jej wniosek w postaci zwolnienia od kosztów sądowych oraz (lub) ustanowienia adwokata lub radcy prawnego. Wniosek w tym zakresie wolny jest od opłat sądowych.
elektronicznie, w Urzędzie lub za pośrednictwem poczty