Skrócony opis procedury
W przypadku uszkodzenia pojazdu lub innego mienia albo doznania uszczerbku na zdrowiu na skutek stanu dróg za które odpowiada ZDiT, może przysługiwać odszkodowanie. Procedura dotyczy sposobu zgłaszania szkód. Zgłoszenia należy dokonywać elektronicznie za pośrednictwem formularza elektronicznego – link dostępny na stronie Zarządu. O wysokości odszkodowania decyduje Ubezpieczyciel.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Zgłoś szkodę
- Krok 2
Czekaj
na bezpośredni kontakt ze strony Ubezpieczyciela
- Krok 3
Uzupełnij dokumentację
wymaganą przez ubezpieczyciela
- Krok 4
Odbierz decyzję ubezpieczyciela
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
- sprawa nie wymaga opłat
- decyzja Ubezpieczyciela może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Szkoda w pojeździe, na osobie lub w mieniu
- wypełnienie elektronicznego formularza
- rejestracja szkody (w ZDiT oraz u Ubezpieczyciela Miasta za pośrednictwem Brokera Miasta)
- ocena kompletności złożonych dokumentów,
- ocena zdarzenia przez pracownika merytorycznego,
- przekazanie wymaganych dokumentów do ubezpieczyciela (zakończenie postępowania przez ZDiT).
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Ubezpieczyciel obowiązany jest spełnić świadczenie w terminie 30 dni, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku. Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe, świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia ,w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe (art.817 kc).
Miejsce załatwienia
Zarząd Dróg i Transportu
Wydział Eksploatacji Dróg i Obiektów Inżynierskich
Zespół Utrzymania i Likwidacji Szkód
90-002 Łódź, ul. Tuwima 36
Tel.+ 48 (42) 638 58 68
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Zarząd Dróg i Transportu
ul. Tuwima 36
90-002 Łódź
- Zarząd Dróg i Transportu
- osobiście:
- kancelaria Centrum Usług Wspólnych
- ul. Tuwima 36
- ul. Piotrkowska 171/173 (wejście od ul. Kościuszki)
- kancelaria Centrum Usług Wspólnych
- elektronicznie:
- zdlodz
Uzupełnienie dokumentacji do szkody:
- pocztą elektroniczną: zdit [at] zdit.uml.lodz.pl (zdit[at]zdit[dot]uml[dot]lodz[dot]pl)
Termin składania dokumentów
Nie dotyczy (szkody przedawniają się z upływem 3 lat od zaistnienia zdarzenia).
Wymagane dokumenty
Szkody powstałe w 2023 r.
W przypadku szkody w pojeździe:
- Zgłoszenie szkody z OC
- dokumentacja fotograficzna miejsca zdarzenia obrazująca przyczynę szkody tj. zdjęcie obrazujące przyczynę szkody (np. ubytek nawierzchni) i zdjęcie pozwalające na zlokalizowanie tej przyczyny na tle otoczenia (np. ubytek w nawierzchni wraz z najbliższymi budynkami)
- dokumentacja fotograficzna uszkodzeń pojazdu - zdjęcia pojazdu z widoczną tablicą rejestracyjną i jego widocznych uszkodzeń
- Oświadczenie świadka/świadków (jeżeli występowali)
- skan lub zdjęcie dowodu rejestracyjnego
Uzupełniająco – skan lub zdjęcie:
- oświadczenie świadka
- notatka Policji, Straży Miejskiej, innej jednostki
W przypadku szkody na osobie:
- Zgłoszenie szkody z OC
- dokumentacja fotograficzna miejsca zdarzenia z zaznaczoną bezpośrednią przyczyną szkody tj. zdjęcie obrazujące przyczynę szkody (np. ubytek nawierzchni) i zdjęcie pozwalające na zlokalizowanie tej przyczyny na tle otoczenia (np. ubytek w nawierzchni wraz z najbliższymi budynkami)
- oświadczenie świadka
- notatka Policji, Straży Miejskiej, innej jednostki
Uwaga! Do zgłoszenia szkody na osobie nie należy dołączać dokumentacji medycznej. Przekazanie dokumentacji medycznej następuje bezpośrednio do ubezpieczyciela, który prowadzi postępowanie, wraz z innymi wymaganymi przez niego dokumentami
W przypadku szkody w mieniu (innym niż pojazd):
- Zgłoszenie szkody z OC
- dokumentacja fotograficzna miejsca zdarzenia z zaznaczoną bezpośrednią przyczyną szkody tj. zdjęcie obrazujące przyczynę szkody (np. ubytek nawierzchni) i zdjęcie pozwalające na zlokalizowanie tej przyczyny na tle otoczenia (np. ubytek w nawierzchni wraz z najbliższymi budynkami)
- oświadczenie świadka
- notatka Policji, Straży Miejskiej, innej jednostki
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- art. 6 i art. 415 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.)
- ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1376 ze zm.)
Tryb odwoławczy
Obowiązuje tylko ubezpieczyciela zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej.
elektronicznie, w Zarządzie lub pocztą