Zgłoszenie szkody w pojeździe, szkody na osobie lub szkody w mieniu (innym niż pojazd)

Skrócony opis procedury

W przypadku uszkodzenia pojazdu lub innego mienia albo doznania uszczerbku na zdrowiu na skutek stanu dróg za które odpowiada ZDiT, może przysługiwać odszkodowanie. Procedura dotyczy sposobu zgłaszania szkód. Zgłoszenia należy dokonywać elektronicznie za pośrednictwem formularza elektronicznego – link dostępny na stronie Zarządu. O wysokości odszkodowania decyduje Ubezpieczyciel.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Zgłoś szkodę

    elektronicznie, w Zarządzie lub pocztą

  • Krok 2

    Czekaj

    na bezpośredni kontakt ze strony Ubezpieczyciela

  • Krok 3

    Uzupełnij dokumentację

    wymaganą przez ubezpieczyciela

  • Krok 4

    Odbierz decyzję ubezpieczyciela

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
  • sprawa nie wymaga opłat
  • decyzja Ubezpieczyciela może mieć formę elektroniczną

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Szkoda w pojeździe, na osobie lub w mieniu
     
    • wypełnienie elektronicznego formularza
    • rejestracja szkody (w ZDiT oraz u Ubezpieczyciela Miasta za pośrednictwem Brokera Miasta)
    • ocena kompletności złożonych dokumentów,
    • ocena zdarzenia przez pracownika merytorycznego,
    • przekazanie wymaganych dokumentów do ubezpieczyciela (zakończenie postępowania przez ZDiT).

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Ubezpieczyciel obowiązany jest spełnić świadczenie w terminie 30 dni, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku. Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe, świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia ,w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe (art.817 kc).

Miejsce załatwienia

Zarząd Dróg i Transportu
Wydział Eksploatacji Dróg i Obiektów Inżynierskich
Zespół Utrzymania i Likwidacji Szkód
90-002 Łódź, ul. Tuwima 36
Tel.+ 48 (42) 638 58 68

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Zarząd Dróg i Transportu
      ul. Tuwima 36
      90-002 Łódź
  • osobiście:
    • kancelaria Centrum Usług Wspólnych
      • ul. Tuwima 36
      • ul. Piotrkowska 171/173 (wejście od ul. Kościuszki)
  • elektronicznie:
    • zdlodz

Uzupełnienie dokumentacji do szkody:

  • pocztą elektroniczną: zdit [at] zdit.uml.lodz.pl (zdit[at]zdit[dot]uml[dot]lodz[dot]pl)

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy (szkody przedawniają się z upływem 3 lat od zaistnienia zdarzenia).

Wymagane dokumenty

Szkody powstałe w 2023 r.

W przypadku szkody w pojeździe:

  • Zgłoszenie szkody z OC
druk do pobrania [61.52 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • dokumentacja fotograficzna miejsca zdarzenia obrazująca przyczynę szkody tj. zdjęcie obrazujące przyczynę szkody (np. ubytek nawierzchni) i zdjęcie pozwalające na zlokalizowanie tej przyczyny na tle otoczenia (np. ubytek w nawierzchni wraz z najbliższymi budynkami)
  • dokumentacja fotograficzna uszkodzeń pojazdu - zdjęcia pojazdu z widoczną tablicą rejestracyjną i jego widocznych uszkodzeń
  • Oświadczenie świadka/świadków (jeżeli występowali)
  • skan lub zdjęcie dowodu rejestracyjnego

Uzupełniająco – skan lub zdjęcie:

  • oświadczenie świadka
  • notatka Policji, Straży Miejskiej, innej jednostki

W przypadku szkody na osobie:

  • Zgłoszenie szkody z OC 
druk do pobrania [57.68 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • dokumentacja fotograficzna miejsca zdarzenia z zaznaczoną bezpośrednią przyczyną szkody tj. zdjęcie obrazujące przyczynę szkody (np. ubytek nawierzchni) i zdjęcie pozwalające na zlokalizowanie tej przyczyny na tle otoczenia (np. ubytek w nawierzchni wraz z najbliższymi budynkami)
  • oświadczenie świadka
  • notatka Policji, Straży Miejskiej, innej jednostki

Uwaga! Do zgłoszenia szkody na osobie nie należy dołączać dokumentacji medycznej. Przekazanie dokumentacji medycznej następuje bezpośrednio do ubezpieczyciela, który prowadzi postępowanie, wraz z innymi wymaganymi przez niego dokumentami

W przypadku szkody w mieniu (innym niż pojazd):

  • Zgłoszenie szkody z OC
druk do pobrania [57.33 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • dokumentacja fotograficzna miejsca zdarzenia z zaznaczoną bezpośrednią przyczyną szkody tj. zdjęcie obrazujące przyczynę szkody (np. ubytek nawierzchni) i zdjęcie pozwalające na zlokalizowanie tej przyczyny na tle otoczenia (np. ubytek w nawierzchni wraz z najbliższymi budynkami)
  • oświadczenie świadka
  • notatka Policji, Straży Miejskiej, innej jednostki

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • art. 6 i art. 415 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.)
  • ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1376 ze zm.)

Tryb odwoławczy

Obowiązuje tylko ubezpieczyciela zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej.

Realizatorzy

Jednostka
Zarząd Dróg i Transportu
Komórka
Zespół Utrzymania i Likwidacji Szkód