Umożliwienie spłaty zaległości powstałych z tytułu najmu i bezumownego korzystania z lokalu gminnego w formie ugody ratalnej lub umorzenia wierzytelności

Skrócony opis procedury

Procedura określa zasady i sposób załatwienia spraw, dotyczących spłaty zaległości powstałych z tytułu najmu i bezumownego korzystania z lokalu gminnego w formie ugody ratalnej, lub umorzenia wierzytelności.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Pobierz wniosek i załączniki

    Ze strony internetowej lub osobiście w urzędzie 

  • Krok 2

    Złóż wypełniony wniosek z załącznikami

    osobiście w urzędzie, przesyłką pocztową, elektronicznie poprzez ePUAP

  • Krok 3

    Czekaj na decyzję w sprawie

    otrzymasz informację o pozytywnym bądź negatywnym rozpatrzeniu wniosku

  • Krok 4

    Podpisz ugodę

    osobiście w urzędzie (umów się na wizytę)

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku osobiście w urzędzie
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • możliwość złożenia wniosku za pośrednictwem ePUAP
  • złożenie wniosku nie wymaga umówienia się na wizytę
  • podpisanie umowy wymaga umówienia się na wizytę

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. W składanym wniosku o raty dłużnik powinien wskazać dane swoje, oraz  wszystkich pełnoletnich osób współodpowiedzialnych za zadłużnie (w tym numer PESEL, numer telefonu, ewentualnie adres mailowy), adres lokalu którego dotyczy wniosek, wysokość deklarowanej miesięcznej raty ugody i datę do której raty mają być płatne. Należy ponadto wskazać przyczynę powstania zaległości, oraz przedstawić swoją obecną sytuację życiową i finansową. Proszę wziąć pod uwagę, że podpisanie ugody o ratalnej spłacie zadłużenia oznacza comiesięczne wpłaty kwoty zadeklarowanej raty i bieżących opłat za lokal.
  2. Istnieje możliwość ratalnej spłaty zadłużenia, zaewidencjonowanego na koncie rozrachunkowym lokalu, w którym dłużnik już nie mieszka (został eksmitowany, wyprowadził się dobrowolnie). W takim przypadku będzie dokonywał jedynie wpłaty zadeklarowanej raty ugody. 
  3. Zawarcie ugody ratalnej jest korzystne dla dłużnika, ponieważ zatrzymuje naliczanie odsetek od zadłużenia podstawowego na czas jej obowiązywania. 
  4. Zadłużenie może zostać rozłożone na maksymalnie 48 rat miesięcznych (4 lata). Jeśli wysokość zadłużenia przekracza iloczyn deklarowanej przez dłużnika kwoty raty i ilości rat zawartej ugody, istnieje możliwość odroczenia terminu płatności pozostałej kwoty zadłużenia będącej różnicą pomiędzy kwotą rozłożoną na raty i zadłużeniem ogółem – do daty płatności ostatniej raty określonej w zawartej ugodzie.
  5. Wniosek o umorzenie wierzytelności powinien zawierać dane dłużnika (w tym numer PESEL, numer telefonu, ewentualnie adres mailowy), oraz adres lokalu którego dotyczy wniosek. Należy przedstawić w nim swoją obecną sytuację życiową i finansową, oraz wskazać informacje dotyczące wystąpienia przesłanek wskazujących, że obecna sytuacja ekonomiczna dłużnika w przypadku spłaty całości lub części zadłużenia mogłaby zagrozić egzystencji jego lub osób pozostających na jego utrzymaniu.
  6. Wniosek o umorzenie może zostać rozpatrzony pod warunkiem wystąpienia o udzielenie ulgi w tej formie przez wszystkie pełnoletnie osoby, które odpowiadają za powstałe zaległości, oraz gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych  a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykaże, że odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenie należności na raty nie zapewni spłaty tej należności (§ 4 i § 5 pkt. 3 Uchwały Rady Miejskiej w Łodzi Nr XLVII/1449/21 z dnia 25 sierpnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Miastu Łodzi lub jego jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu uprawnionego do udzielania tych ulg).
  7. Wymaganym załącznikiem do wniosku o udzielenie ulgi w postaci rozłożenia zaległości na raty, umorzenia bądź odroczenia terminu zapłaty, jest oświadczenie majątkowe, będące Załącznikiem do Uchwały Rady Miejskiej Nr XLVII/1449/21 z dnia 25 sierpnia 2021 r. 
    w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Miastu Łodzi lub jego jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu uprawnionego do udzielania tych ulg.
  8. Wypełnione oświadczenie należy złożyć wraz z dokumentami potwierdzającymi aktualną sytuację finansową wnioskodawcy (uzyskiwane dochody przez wszystkie pełnoletnie osoby zamieszkujące w lokalu, w tym: zaświadczenia z zakładu pracy o wysokości dochodów za ostatnie 3 miesiące, lub decyzja o pobieraniu świadczenia: emerytury, renty bądź zasiłku chorobowego, w przypadku pozostawania bez pracy decyzja z P.U.P. o rejestracji jako osoba bezrobotna, w sytuacji korzystania z pomocy M.O.P.S. zaświadczenie o otrzymanej pomocy finansowej w ostatnich 2 latach, deklaracje PIT składane do Urzędu Skarbowego za ostatnie   2 lata, ponadto decyzje i orzeczenia o świadczeniach otrzymywanych na rzecz dzieci – w tym alimenty, 800+ i świadczenia rodzinne, a także wykazać stałe miesięczne koszty utrzymania gospodarstwa domowego – ostatnie opłacone faktury za energię elektryczną, gaz, telefon, internet itp.).
  9. W przypadku gdy złożony wniosek jest niekompletny lub nie złożono wszystkich wymaganych dokumentów, wnioskodawca zostaje pisemnie wezwany do jego uzupełnienia w terminie                14 dni od odebrania pisma. Niedotrzymanie wymienionego terminu powoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
  10. Wniosek wraz z załącznikami może zostać przesłany przesyłką pocztową, elektronicznie za pośrednictwem ePUAP, lub złożony w urzędzie przez wnioskodawcę bądź upoważnioną przez niego osobę – bez wcześniejszego umawiania się na wizytę. 
  11. W celu podpisania ugody ratalnej należy umówić się na wizytę i zgłosić się w ustalonym terminie z dokumentem potwierdzającym tożsamość. Ugodę musi podpisać osobiście wnioskodawca i wszystkie pełnoletnie osoby odpowiadające za zadłużenie, wymienione 
    w treści przygotowanego dokumentu. Ugoda może zostać również podpisana przez pełnomocnika wnioskodawcy – jeśli do wniosku o udzielenie ulgi złożone zostało jego notarialne pełnomocnictwo.
  12. Dłużnik może podpisać równocześnie ugodę o ratalnej spłacie zadłużenia oraz porozumienie w sprawie spłaty zadłużenia w formie świadczenia rzeczowego (odpracowanie) – co przyspieszy uregulowanie zadłużenia.
  13. Wniosek o umorzenie wierzytelności, wraz z wymaganymi załącznikami zostanie przedłożony Komisji ds. umarzania wierzytelności Zarządu Lokali Miejskich na najbliższym posiedzeniu celem wydania rekomendacji. O podjętej przez Dyrektora Zarządu Lokali Miejskich decyzji wnioskodawca zostanie poinformowany pisemnie na wskazany we wniosku adres.

Informacje uzupełniające

Wniosek o zawarcie ugody ratalnej lub umorzenie wierzytelności należy złożyć wraz z kompletem wymaganych dokumentów. W przypadku, gdy złożony wniosek jest niekompletny lub nie złożono wszystkich wymaganych dokumentów, wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od odebrania pisma. Niedotrzymanie wymienionego terminu powoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Rozpatrzenie wniosku następuje w ciągu 30 dni od daty skompletowania przez Wydział Windykacji wszystkich dokumentów niezbędnych do jego prawidłowego rozpatrzenia, w tym pozyskanych z innych wydziałów ZLM i jednostek zewnętrznych.

Miejsce załatwienia

Zarząd Lokali Miejskich
Wydział Windykacji
Łódź, Al. T. Kościuszki 47
90-514 Łódź

infolinia Zarządu Lokali Miejskich: +48 (42) 628-70-00

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 628-70-08

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Zarząd Lokali Miejskich
      Wydział Windykacji
      90-514 Łódź
      Al. T. Kościuszki 47
  • osobiście:
    • Zarząd Lokali Miejskich, Łódź, Al. T. Kościuszki 47
    • Rejon Obsługi Najemców „Centrum” ul. Piotrkowska 238
    • Rejon Obsługi Najemców „Północ” ul. Limanowskiego 194/196
    • Rejon Obsługi Najemców „Południe” ul. Ciasna 19a
    • Rejon Obsługi Najemców „Wschód” ul. Sobolowa 1
    • Rejon Obsługi Najemców „Zachód” ul. Wapienna 15
    • Rejon Obsługi Najemców „Zasobu Obcego” ul. Ciasna 19a
  • elektronicznie:
    • ePUAP: /zlm/SkrytkaESP

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o udzielenie ulgi w postaci rozłożenia zaległości na raty, umorzenia, odroczenia terminu zapłaty:

rozłożenie na raty, odroczenie terminu zapłaty

druk do pobrania [22.69 KB, .DOCX] Pobierz druk do pobrania

umorzenie

druk do pobrania [30.03 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • Oświadczenie majątkowe (załącznik do uchwały Rady Miejskiej nr XLVII/1449/21  z dnia 25 sierpnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności mających charakter cywilnoprawny, przypadających Miastu Łodzi lub jego jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczna oraz wskazania organu uprawnionego do udzielania tych ulg)
druk do pobrania [61 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • Dokumenty potwierdzające wysokość uzyskiwanych dochodów przez wszystkich pełnoletnich członków rodziny zamieszkujących w lokalu (zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości dochodów za ostatnie 3 miesiące, lub decyzja o pobieraniu świadczenia emerytury lub renty bądź zasiłku chorobowego, w przypadku pozostawania bez pracy decyzja z P.U.P o rejestracji jako osoba bezrobotna, w sytuacji korzystania z M.O.P.S zaświadczenie o otrzymywanej pomocy finansowej w ostatnich 2 latach, deklaracje PIT składane do Urzędu Skarbowego za ostatnie 2 lata, ponadto decyzje i orzeczenia o świadczeniach, otrzymywanych na rzecz dzieci – w tym alimenty, 800+ i świadczenia rodzinne)
  • Dokumenty potwierdzające stałe miesięczne koszty utrzymania gospodarstwa domowego (ostatnie opłacone faktury za gaz, energię elektryczną, telefon itp.)
  • Dokumenty potwierdzające sytuację zdrowotną opisaną we wniosku, np.: orzeczenie o niepełnosprawności.

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [46.5 KB, .DOC] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • uchwała Rady Miejskiej nr XLVII/1449/21 z dnia 25 sierpnia 2021 r. roku w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Miastu Łodzi lub jego jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu uprawnionego do udzielania tych ulg,
  • zarządzenie nr 8488/VIII/21 Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 6 października 2021 r. w sprawie upoważnienia do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności Miasta Łodzi lub jego jednostek organizacyjnych

Tryb odwoławczy

Pisemne odwołanie do Dyrektora Zarządu Lokali Miejskich w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma.

Realizatorzy

Jednostka
Zarząd Lokali Miejskich
Komórka
Wydział Windykacji