Skrócony opis procedury
Jeśli opuszczasz miejsce pobytu stałego wymelduj się. Wymeldowania z pobytu stałego musisz dokonać najpóźniej w dniu, w którym wyprowadzasz się z miejsca dotychczasowego zameldowania na pobyt stały.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę
- Krok 3
Odbierz zaświadczenie
elektronicznie lub pocztą (na żądanie), w Urzędzie (od ręki)
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
- sprawa załatwiana od ręki
- zaświadczenie może mieć formę dokumentu elektronicznego
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Jeśli opuszczasz miejsce pobytu stałego musisz wymeldować się. Wymeldowania z miejsca pobytu możesz dokonać:
- w formie pisemnej na formularzu papierowym w siedzibie Urzędu Miasta Łodzi Formularz wypełnij komputerowo lub pismem odręcznym, kolorem niebieskim lub czarnym, drukowanymi literami.
- w formie dokumentu elektronicznego na formularzu elektronicznym. Formularz taki powinien być podpisany przez zgłaszającego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym.
- Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem pisemnym do wymeldowania.
- Osoba, która dokonała zgłoszenia otrzymuje, na wniosek, za opłatą zaświadczenie o wymeldowaniu.
Informacje uzupełniające
- Jeżeli będziesz dokonywać wymeldowania osobiście zabierz ze sobą: wypełniony formularz, dowód osobisty albo paszport.
- W przypadku, kiedy zgłoszenia wymeldowania dokonuje pełnomocnik, winien on legitymować się pełnomocnictwem oraz okazać do wglądu dowód osobisty lub paszport. Pełnomocnictwo upoważniające do dokonania zgłoszenia meldunkowego nie podlega opłacie. Natomiast w sytuacji gdy upoważnisz pełnomocnika również do pobrania zaświadczenia o wymeldowaniu z pobytu stałego, wówczas złożenie takiego pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej.
- Wymeldowania możesz dokonać z jednoczesnym zgłoszeniem nowego miejsca pobytu stałego i czasowego - jeden formularz.
- Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.
- W momencie dopełnienia obowiązku meldunkowego możesz wyrazić zgodę na przekazanie do rejestru danych kontaktowych imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz numeru telefonu komórkowego i/lub adresu e-mail. Rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna – obywatel.
- Wymeldowanie następuje bezpośrednio po złożeniu formularza.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Niezwłocznie, z chwilą przyjęcia zgłoszenia.
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności
- 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
- 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
- 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Przyjmowanie wniosków papierowych - wyłącznie po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę).
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Skarbowa za wydanie zaświadczenia | 17 zł |
Skarbowa za pełnomocnictwo upoważniające do pobrania zaświadczenia | 17 zł |
Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.
Opłaty skarbowe należy wpłacić w kasie urzędu lub bezgotówkowo na rachunek bankowy.. Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:
Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Wpłat można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym Urzędzie Pocztowym, w dowolnym banku oraz bez opłat manipulacyjnych w oddziałach banku Pekao S.A., a także w opłatomatach, znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Krzemienieckiej 2B, ul. Smugowej 26a, ul. Zachodniej 47, ul. Piotrkowskiej 110, al. Piłsudskiego 100.
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
- 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
- 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B
- elektronicznie:
- gov.pl
Termin składania dokumentów
W dowolnym momencie.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” lub formularz sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego
- Dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej osobistego zgłoszenia
- Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
- Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika, jeżeli reprezentuje on osobę chcącą dokonać zgłoszenia
- Dowód wpłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa upoważniającego do pobrania zaświadczenia o wymeldowaniu, jeżeli nie podlega zwolnieniu z opłaty
- Dowód wpłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. za wydanie zaświadczenia o wymeldowaniu.
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Tryb odwoławczy
Brak
jeśli chcesz uzyskać zaświadczenie potwierdzające wymeldowanie