Skrócony opis procedury
Opłata skarbowa podlega zwrotowi:
- jeśli pomimo zapłaty opłaty nie dokonano czynności urzędowej, nie wydano zaświadczenia, zezwolenia, pozwolenia, koncesji,
- lub gdy została uiszczona nienależnie lub w wysokości wyższej niż należna (stwierdzenie nadpłaty).
Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek strony (wpłacającego).
Uwaga: Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym dokonano zapłaty, oraz od faktycznego złożenia pełnomocnictwa (także w sytuacji np. wycofania bądź negatywnego rozpatrzenia wniosku).
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na decyzję
organ merytoryczny prowadzący sprawę musi potwierdzić zasadność zwrotu
- Krok 3
Odbierz decyzję
zgodnie ze wskazaną formą odbioru
- Krok 4
Odbierz zwrot opłaty
na wskazany rachunek lub pocztą
Przydatne informacje
- sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem złożenia pełnomocnictwa
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Opłata skarbowa podlega zwrotowi:
- od dokonania czynności urzędowej – jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie dokonano czynności urzędowej,
- od wydania zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) – jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie wydano zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji),
- gdy została uiszczona nienależnie lub w wysokości wyższej niż należna (stwierdzenie nadpłaty).
Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek strony.
Stroną w postępowaniu o zwrot/stwierdzenie nadpłaty opłaty skarbowej jest podmiot figurujący na dowodzie zapłaty opłaty skarbowej.
Strona może działać przez pełnomocnika (art. 138 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa). Do wniosku pełnomocnik dołącza pełnomocnictwo (formularz PPS-1) wraz z dowodem wpłaty opłaty skarbowej od jego złożenia.
Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł.:
- na rachunek bankowy organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce jego złożenia – w przypadku pełnomocnictw papierowych
- na rachunek bankowy organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy w przypadku pełnomocnictw w formie elektronicznej złożonych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
(opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa).
Wniosek o zwrot opłaty skarbowej winien być podpisany przez osobę, która dokonała zapłaty opłaty skarbowej, tj. przez osobę fizyczną we własnym imieniu, a w przypadku osób prawnych - przez osobę uprawnioną do reprezentowania zgodnie z KRS lub pełnomocnika.
Informacje uzupełniające
Wniosek o zwrot opłaty skarbowej powinien zawierać:
- dane osobowe wnioskodawcy (gdy wnioskodawcą jest osoba fizyczna należy podać PESEL, w przypadku osoby prawnej należy podać NIP),
- kwotę zwrotu,
- określenie czynności urzędowej, której nie dokonano lub zaświadczenia, zezwolenia (pozwolenia, koncesji), których nie wydano,
- nazwę organu lub innego podmiotu, do którego złożono wniosek o dokonanie czynności urzędowej lub wydanie zaświadczenia, zezwolenia (pozwolenia, koncesji),
- informację dotyczącą formy zwrotu opłaty skarbowej tj. na rachunek bankowy wnioskodawcy lub przekazem pocztowym na adres wskazany przez wnioskodawcę (kwota zwracana przekazem pocztowym jest pomniejszana o koszt przekazu pocztowego - art.77 b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa).
- załączniki:
- oryginał dowodu zapłaty, a w przypadku jego braku wskazanie miejsca jego złożenia,
- dokumenty potwierdzające słuszność żądania.
W przypadku złożenia wniosku o zwrot opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpisu, wypisu lub kopii, we wniosku należy oświadczyć, że przedmiotowa wpłata wraz z pełnomocnictwem (wskazać mocodawcę, pełnomocnika lub sprawę) nie została i nie zostanie złożona w organach administracji publicznej w sprawach z zakresu administracji publicznej i sądach w postępowaniu sądowym.
Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi:
- po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym dokonano zapłaty,
- od faktycznego złożenia pełnomocnictwa, prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w sytuacji np. negatywnego rozpatrzenia wniosku, wycofania wniosku itp. Nie ma znaczenia wynik sprawy, w której zostało faktycznie złożone pełnomocnictwo, musi jedynie istnieć sprawa z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Termin załatwienia sprawy to 1 miesiąc od dnia złożenia wniosku lub 2 miesiące w szczególnie skomplikowanej sprawie.
Załatwienie sprawy może się wydłużyć, gdyż organ podatkowy wzywa organ, do którego wniesiono wniosek o dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) do potwierdzenia zasadności wnioskowanego zwrotu.
Zwrot opłaty skarbowej następuje po uprzednim wydaniu decyzji określającej wysokość zwrotu lub decyzji stwierdzającej nadpłatę.
Miejsce załatwienia
Wydział Podatkowy
Zespół Opłaty Skarbowej
90-009 Łódź, ul. Sienkiewicza 61a
Telefony:
+48 (42) 638-57-80
+48 (42) 638-57-77
+48 (42) 638-53-30
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Telefonicznie: +48 (42) 638-57-80, +48 (42) 638-57-77, +48 (42) 638-53-30
Opłaty
Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej:
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Podatkowy
ul. Sienkiewicza 61a, 90-009 Łódź
Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Wpłat można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym urzędzie pocztowym lub w dowolnym banku.
Bez prowizji bankowej opłaty można wnosić w oddziałach Banku Pekao SA (al. Kościuszki 63, ul. Aleksandrowska 38, ul. Sacharowa 10/12, ul. Sienkiewicza 85/87, ul. Piotrkowska 76, ul. Piotrkowska 288, al. Wyszyńskiego 63, ul. Kurczaki 12g, al. Grzegorza Palki 5, ul. Łagiewnicka 118 oraz w siedzibie Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji UMŁ ul. Smugowa 26a), jak również w jego wpłatomatach, które są dostępne w następujących lokalizacjach Urzędu Miasta Łodzi:
- przy ul. Krzemienieckiej 2B
- przy ul. Smugowej 26a
- przy ul. Zachodniej 47
- przy ul. Piotrkowskiej 110
- przy al. Piłsudskiego 100
(Uwaga: pełnomocnictwa w formie elektronicznej złożone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego należy opłacić na rachunek bankowy organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę mocodawcy.)
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Podatkowy
ul. Sienkiewicza 61a
90-009 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Sienkiewicza 61a
- ul. Piotrkowska 110 (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- elektronicznie:
- ePUAP
- na adres do doręczeń elektronicznych AE:PL-43653-25073-RDRVC-22
Termin składania dokumentów
Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi:
- po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym dokonano zapłaty
Wymagane dokumenty
- Wniosek o zwrot opłaty skarbowej
- Oryginał bądź uwierzytelniona kopia dowodu zapłaty opłaty skarbowej
- Dokument potwierdzający zasadność żądania np. kopia dokumentu potwierdzającego niewykonanie czynności urzędowej, niewydanie zaświadczenia lub niewydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji) m.in. decyzje odmowne, umarzające itp.
- Dokument potwierdzający zasadność żądania np. wszystkie dowody wpłaty opłaty skarbowej, jeżeli w tej samej sprawie dokonano wpłaty wielokrotnie, nie tylko na rachunek bankowy UMŁ
jeśli dotyczy:
- PPS-1 – pełnomocnictwo szczególne
- PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń
- PPO-1 – pełnomocnictwo ogólne
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Tryb odwoławczy
Stronie przysługuje prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji wydanej przez organ I instancji.
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą