Skrócony opis procedury
Środowiskowe domy samopomocy i kluby samopomocy to ośrodki wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek
- Krok 2
Czekaj
na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego
- Krok 3
Odbierz decyzję
w sprawie skierowania/odmowy skierowania
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
- sprawa nie wymaga opłat
- decyzja może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Świadczenia z pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Pomoc społeczna może być udzielana z urzędu.
Działania podejmowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, po złożeniu wniosku o skierowanie do Środowiskowego Domu Samopomocy:
- Pracownik socjalny przeprowadza rodzinny wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania lub pobytu, w terminie 14 dni roboczych od złożenia wniosku, a w sprawach niecierpiących zwłoki 2 dni roboczych.
Zgodnie z art.106 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, z wyjątkiem decyzji o odmowie przyznania biletu kredytowanego oraz decyzji w sprawach cudzoziemców, o których mowa w art. 5a, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
W trakcie rodzinnego wywiadu środowiskowego dokonywana jest ocena sytuacji:- rodzinnej,
- zdrowotnej,
- mieszkaniowej,
- finansowej.
- Załatwienie sprawy następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Zgodnie z art. 106. ust. 2 ustawy o pomocy społecznej udzielenie świadczenia w postaci uczestnictwa w zajęciach klubu samopomocy nie wymaga wydania decyzji administracyjnej, tym samym przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego. Pracownik socjalny wydaje skierowanie do uczestnictwa w zajęciach klubu.
W zależności od indywidualnej sytuacji osoby/rodziny – pracownik socjalny podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego informuje o konieczności uzupełnienia niezbędnej do rozpoznania sprawy dokumentacji.
Informacje uzupełniające
Forma pomocy
Środowiskowe domy samopomocy i kluby samopomocy to ośrodki wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Środowiskowe domy samopomocy świadczą usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
Kluby samopomocy zapewniają wsparcie osobom z zaburzeniami psychicznymi, w szczególności w zakresie aktywizacji, rehabilitacji i integracji społecznej, w miarę możliwości, przy współudziale najbliższej rodziny uczestnika.
Skierowanie do placówki odbywa się w uzgodnieniu z podmiotem prowadzącym Środowiskowy Dom Samopomocy lub Klub Samopomocy.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Załatwienie sprawy odbywa się:
- bez zbędnej zwłoki,
- w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku w sprawach wymagających przeprowadzania postępowania administracyjnego,
- w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku – jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana.
Miejsce załatwienia
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
90-012 Łódź,
ul. Kilińskiego 102/102a
I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
(mieszkańcy Bałut i części Polesia)
II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
(mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)
III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
(mieszkańcy Górnej i części Polesia)
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy
Opłaty
Korzystanie z usług świadczonych w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi, niebędących usługami całodobowymi oraz korzystanie z usług klubów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi jest nieodpłatne. Odpłatność za usługi całodobowe w ośrodkach wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi ustala się w wysokości 70% dochodu osoby korzystającej z usług.
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- elektronicznie:
- ePUAP
- osobiście:
- I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
tel.: +48 (42) 207 14 50; fax: +48 (42) 207 14 51
(mieszkańcy Bałut i części Polesia) - II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
tel.: +48 (42) 677 15 50; +48 (42) 677-15-53 (faks: wew. 31)
(mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa) - III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
tel.: +48 (42) 684 44 81; fax: +48 (42) 681 61 07
(mieszkańcy Górnej i części Polesia)
- I Wydział Pracy Środowiskowej
- pocztą elektroniczną:
- 1wps [at] mops.lodz.pl (1wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl) (mieszkańcy Bałut i części Polesia)
- 2wps [at] mops.lodz.pl (2wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl) (mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)
- 3wps [at] mops.lodz.pl (3wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl) (mieszkańcy Górnej i części Polesia)
Termin składania dokumentów
Nie dotyczy
Wymagane dokumenty
- Wniosek o przyznanie wsparcia
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (art. 51a)
Tryb odwoławczy
Postępowanie przed ośrodkiem pomocy społecznej jest dwuinstancyjne. Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wydziału Pracy Środowiskowej, który wydał decyzję administracyjną, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej
Art. 100. 1. Ustawy o pomocy społecznej:
W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia.
elektronicznie, w urzędzie lub pocztą elektroniczną