Sprzedaż lokali komunalnych na rzecz najemców (garaży, lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, domów jednorodzinnych)

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  1. Najemca lokalu mieszkalnego/domku jednorodzinnego/użytkowego/garażu/pomieszczenia gospodarczego: Najemca składa wniosek o nabycie lokalu do Zarządu Lokali Miejskich (ZLM) lub Rejonu Obsługi Najemców (RON).

  2. Zarząd Lokali Miejskich uzupełnia dokumenty.

  3. Oddział Architektoniczno-Budowlany Postępowań Nieprocesowych w Wydziale Urbanistyki i Architektury na podstawie dokumentacji sporządzonej przez ZLM wydaje zaświadczenie o samodzielności lokalu (nie dotyczy domów jednorodzinnych).

  4. Zarząd Lokali Miejskich przesyła komplet dokumentów do Wydziału Zbywania i Nabywania Nieruchomości.

  5. W przypadku lokali użytkowych/pomieszczeń gospodarczych Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości przygotowuje i przedstawia Radzie miasta uchwałę w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu lokalu/pomieszczenia.
  6. Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości zleca rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie wyceny lokalu.

  7. Po złożeniu przez rzeczoznawcę operatu szacunkowego Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości przygotowuje zarządzenie o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży, a wykaz stanowiący załącznik do zarządzenia podlega publikacji przez okres 21 dni.

  8. Najemca otrzymuje zawiadomienie o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży z informacją o przysługującym mu prawie pierwszeństwa w nabyciu oraz terminem stawienia się w Wydziale w celu sporządzenia protokołu określającego warunki wykupu.

  9. Protokół przekazywany jest do kancelarii notarialnej, gdzie podpisywana jest umowa sprzedaży lokalu.

Informacje uzupełniające
  • Warunkiem sprzedaży lokalu jest:

    • aktualna umowa najmu,

    • zaświadczenie o samodzielności lokalu,

    • nie zaleganie z opłatami związanymi z lokalem, w przypadku lokali użytkowych również podatku od nieruchomości

    • inne szczegółowe warunki wynikające z uchwał Rady Miejskiej przy sprzedaży lokali.

  • Najemcy lokali użytkowych/pomieszczeń gospodarczych, oraz garaży nie uzyskują bonifikaty przy sprzedaży lokali. 

Przyznawane bonifikaty:

budynki wybudowane:

bonifikata:

do 31.12.1945 r.

90 %

od 01.01.1946 r. do 31.12.1989 r.

70 %

wybudowane po dniu 31.12.1989 r. oraz wyremontowane lub zmodernizowane ze środków finansowych Miasta, bez względu na datę wybudowania budynku

50 % (70% dla najemców, którzy złożą wnioski do dnia 31.12.2024 r.)

Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

od 6 miesięcy do 12 miesięcy - w przypadku lokalu mieszkalnego
od 8 miesięcy do 12 miesięcy - w przypadku lokalu użytkowego
od 6 miesięcy do 18 miesięcy - w przypadku garaży
od 6 miesięcy do 24 miesięcy - w przypadku domów jednorodzinnych

Miejsce załatwienia

Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Oddział Sprzedaży Lokali
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104

pok. 255 (dzielnica Bałuty – lokale mieszkalne),

pok. 257 (dzielnica Widzew – lokale mieszkalne),

pok. 259 (dzielnica Górna – lokale mieszkalne),

pok. 263b (dzielnica Polesie i Śródmieście – lokale mieszkalne),

pok. 263 (domki jednorodzinne, garaże),

pok. 261 (lokale użytkowe)

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Opłaty
Opłaty

Brak

Dokumenty
Wymagane dokumenty

W przypadku sprzedaży domu jednorodzinnego/lokalu mieszkalnego/garażu/lokalu użytkowego/pomieszczenia gospodarczego:

  • Wniosek o sprzedaż lokalu komunalnego

druk do pobrania

Szablon   
  • Umowa o najem lokalu – kserokopia (oryginał do wglądu)
  • Zaświadczenie z ZLM lub RON-u o niezaleganiu z opłatami za czynsz
  • Dokumenty tożsamości najemców (dowód osobisty lub paszport) – do wglądu

Uwaga! Kserokopie ww. załączników winny być potwierdzone przez organ wydający.

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

klauzula informacyjna do pobrania

Szablon   
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
  • ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali
  • uchwała nr LII/1001/09 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 4 marca 2009 r. (ze zm.)
  • uchwała Nr XXX/776/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 25 maja 2016 r. (ze zm.) w sprawie określenia zasad sprzedaży, na rzecz najemców, samodzielnych lokali mieszkalnych i garaży oraz nieruchomości zabudowanych domami jednorodzinnymi
  • uchwała Nr LXXIX/2392/23 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia zasad sprzedaży, na rzecz najemców i dzierżawców, samodzielnych lokali użytkowych, samodzielnych pomieszczeń gospodarczych i nieruchomości zabudowanych budynkami użytkowymi
Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;