Wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców

Procedury powiązane
Nadanie numeru PESEL na wniosek
Wydanie wielojęzycznego formularza do zaświadczenia z rejestru mieszkańców (potwierdzającego zameldowanie na pobyt stały lub pobyt czasowy)
Wymeldowanie cudzoziemca z pobytu czasowego
Wymeldowanie cudzoziemca z pobytu stałego
Wymeldowanie obywatela RP z pobytu czasowego
Wymeldowanie obywatela RP z pobytu stałego
Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy
Zameldowanie obywatela RP na pobyt czasowy
Zameldowanie obywatela RP na pobyt stały
Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej na czas dłuższy niż 6 miesięcy
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy

Zaświadczenie jest wydawane na wniosek osoby, której dotyczą udostępnione dane. Dopuszcza się wydanie zaświadczenia innej osobie, ale musi ona posiadać pełnomocnictwo do pobrania takiego zaświadczenia. Właściciel/zarządca budynku może otrzymać w formie zaświadczenia tylko informację o ilości zameldowanych osób.

Informacje uzupełniające
  • Wniosek o wydanie zaświadczenia może zostać złożony za pośrednictwem platformy ePUAP.
  • Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu.
  • Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione kwalifikowanym bezpiecznym podpisem elektronicznym bądź podpisem zaufanym w ePUAP.
Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Wnieś opłatę

w przypadku działania przez pełnomocnika, także opłatę za jego ustanowienie

KROK 2

Złóż wniosek

elektronicznie, w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty) lub pocztą

KROK 3

Odbierz zaświadczenie

elektronicznie lub pocztą (na żądanie), w Urzędzie (od ręki)

Przydatne informacje
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • zaświadczenie może mieć formę elektroniczną
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Wydanie zaświadczenia następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

  • 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi
  • 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100, parter, stanowiska 8-10
  • 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44.

Umawianie/rezerwacja wizyty

Przyjmowanie wniosków papierowych - wyłącznie po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę).

Opłaty
Opłaty
Rodzaj opłaty Wysokość opłat
 Skarbowa za wydanie zaświadczenia  17 zł
 Skarbowa za pełnomocnictwo  17 zł

Opłata jest uiszczana przez pełnomocnika działającego w imieniu wnioskodawcy za złożony dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii. Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo poświadczone notarialnie lub udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.

Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:

Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 z dopiskiem "opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia” i ”za złożony dokument pełnomocnictwa” (jeśli wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik).

Wpłat można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym Urzędzie Pocztowym, w dowolnym banku oraz bez opłat manipulacyjnych we wszystkich oddziałach Banku Pekao S.A., a także w opłatomatach Banku Pekao S.A., znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Zachodniej 47, ul. Piotrkowskiej 110, al. Piłsudskiego 100, ul. Sienkiewicza 5.

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
      ul. Zachodnia 47
      91-066 Łódź
  • osobiście:
    • Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
      Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności
      • 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
      • 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
      • 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B
  • elektronicznie:
    • ePUAP
Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty
  • Podanie o wydanie zaświadczenia
  • Zaświadczenie o zameldowaniu lub wymeldowaniu
  • Zaświadczenie o ilości osób zameldowanych w lokalu lub budynku
  • Dowód osobisty lub paszport
  • Pełnomocnictwo, jeżeli osoba działa przez pełnomocnika
  • Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej za zaświadczenie
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, jeżeli nie podlega zwolnieniu z opłaty
  • W szczególnych przypadkach: tytuł prawny do lokalu lub budynku (dotyczy: najemców, właścicieli, zarządców budynków)
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Tryb odwoławczy

Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o żądanej treści służy zażalenie do Wojewody Łódzkiego. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi. Informacja o takiej możliwości jest zawarta w pouczeniu, w postanowieniu.

W piśmie należy powołać się na numer postanowienia, na które osoba składa zażalenie.

W celu wniesienia zażalenia należy dostarczyć:

  1. Zażalenie na postanowienie.
  2. Inne dokumenty przewidziane odrębnymi przepisami prawa, niezbędne do skutecznego wniesienia zażalenia na postanowienie (np. pełnomocnictwo).
Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;