Przyjmowanie zgłoszeń w sprawach dotyczących utrzymania właściwego stanu przejezdności dróg tzw. akcja zima

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy

Udzielanie informacji oraz przyjmowanie zgłoszeń (telefonicznie, za pomocą poczty elektronicznej, na pisemny wniosek) od mieszkańców Łodzi dotyczących spraw związanych z utrzymaniem właściwego stanu przejezdności dróg publicznych i  wewnętrznych tzw. „akcja zima” na drogach oraz terenach gminnych.

Zachowanie właściwego stanu sanitarno – porządkowego  w okresie zimowym obejmuje:

  1. Mechaniczne lub ręczne odśnieżanie oraz zapobieganie i zwalczanie śliskości:
    • odśnieżenie nawierzchni jezdni, chodników, alejek parkowych, ścieżek rowerowych, przystanków MPK, obiektów inżynierskich tj. przejścia podziemne, kładki, tunele,
    • posypanie solą lub piaskiem jezdni, chodników, alejek parkowych, ścieżek rowerowych, przystanków MPK, obiektów inżynierskich tj. przejścia podziemne, kładki, tunele,
    • usuwanie nabojów lodowych na jezdni
  2. Wywóz śniegu - mechanicznie,
  3. Usuwanie sopli lodowych zwisających z infrastruktury drogowej (kładki, wiadukty drogowe).
Informacje uzupełniające
  1. Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 888), Rozdział 3, Art. 5, ust. 1, pkt 4 za uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości odpowiada właściciel danej nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

  2. Elementy pasa drogowego:

    • nawierzchnia ulic, powierzchniowo kratki wpustu ulicznego,

    • chodniki, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo jezdne,

    • drogowe obiekty inżynierskie (place, zatoki, przejścia podziemne, tunele, schody, kładki),

    • przystanki komunikacji miejskiej,

    • torowiska tramwajowe wraz z pętlami tramwajowymi i autobusowym

Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Przejdź do wymaganych dokumentów

Zgłoś nieprawidłowość

zaśnieżoną lub oblodzoną drogę, chodnik czy przystanek podając lokalizację

KROK 2

Czekaj

na informację lub reakcję służb

KROK 3

Odbierz informację zwrotną

w formie w jakiej wpłynęło zgłoszenie, lub innej wskazanej w zgłoszeniu

Przydatne informacje
  • możliwość zgłoszenia nieprawidłowości elektronicznie
  • sprawa możliwa do załatwienia przez telefon
  • możliwość przesłania wniosku zgłoszenia pocztą
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • wymaga podania dokładnej lokalizacji, odcinka drogi, chodnika, nr przystanku
  • sprawa nie wymaga opłat
  • realizacja następuje niezwłocznie
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Niezwłocznie

Miejsce załatwienia

Wydział Gospodarki Komunalnej
Oddział Oczyszczania Miasta
90-447 Łódź, ul. Piotrkowska 175
pok. 208a, 211, 211a, 113

Tel.: +48 (42) 638-49-73

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 638-49-12

Opłaty
Opłaty

Brak

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • osobiście:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Gospodarki Komunalnej
      Piotrkowska 175
  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Gospodarki Komunalnej
      Piotrkowska 175
      90-447 Łódź
  •  telefonicznie:
    • +48 (42) 638-49-73
    • +48 (42) 638-49-12
  • pocztą elektroniczną: komunalny@uml.lodz.pl
Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. 2519)
  • ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1693 ze zm.)
  • ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. jedn. Dz. U. z 2021 r. 1973)
  • ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. 699 ze zm.)
  • ustawa z dnia z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. 988)
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (Dz. U. z 2005 r., Nr 230, poz. 1960)
  • regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Łodzi, przyjęty Uchwałą Nr LVII/1711/22 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 marca 2022 r.
Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Gospodarki Komunalnej

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;