W szczególności kontrolowane będą punkty sprzedaży napojów alkoholowych:
Kontrolę planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Kontrolą objęci są przedsiębiorcy posiadający zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Przedsiębiorca jest obowiązany do prowadzenia i przechowywania w swojej siedzibie książkę kontroli wraz z upoważnieniami i protokołami kontroli, a w przypadku wszczęcia kontroli do jej niezwłocznego okazania kontrolującemu. Książka może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. Służy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli działalności przedsiębiorcy. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest dokonywać w książce kontroli wpisu informującego o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź wpisu o ich uchyleniu przez organ kontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.
Przedsiębiorca jest zwolniony z okazania książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez organ kontroli.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, reklamą napojów alkoholowych jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.
Wobec powyższego, ekspozycja napojów alkoholowych w witrynie punktu sprzedaży stanowi popularyzację znaków towarowych napojów alkoholowych, a zatem jest reklamą napojów alkoholowych, która w rozumieniu art. 131 ww. ustawy na obszarze kraju jest zabroniona lub ograniczona.
Prowadzenie nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych stanowi przesłankę do wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Ponadto, kto wbrew postanowieniom zwartym w ustawie o wychowaniu i trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzi reklamę lub promocję napojów alkoholowych podlega karze grzywny od 10 000 do 500 000 złotych.
Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych jest zobowiązany do przestrzegania zasad i warunków sprzedaży w tym do dostosowania witryn punktów sprzedaży do obowiązujących przepisów.
Powyższe potwierdza też Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 lipca 2017 roku o sygnaturze akt II GSK 982/17.
Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekroczyć:
Biuro Promocji Zatrudnienia i Obsługi Działalności Gospodarczej
Oddział ds. Zezwoleń na Sprzedaż Napojów Alkoholowych
Al. Politechniki 32
93-590 Łódź
pok. 217
e-mail: licencje.zezwolenia@uml.lodz.pl
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Telefonicznie: +48 (42) 638-56-29
Na stronie: https://wizyty.uml.lodz.pl/
Brak
Brak
W terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli, bądź przekroczenia limitu określonego w ustawie czasu trwania kontroli, przysługuje przedsiębiorcy prawo wniesienia uzasadnionego sprzeciwu na podjęcie i wykonywanie czynności kontrolnych z naruszeniem stosownych przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej do organu kontrolującego. Nierozpatrzenie sprzeciwu w terminie 3 dni jest równoznaczne z odstąpieniem od czynności kontrolnych.
Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013