Skierowanie i umieszczenie w domu pomocy społecznej oraz ustalenie opłaty za pobyt

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  1. Aby rozpocząć sprawę skierowania do domu pomocy społecznej należy złożyć pisemny wniosek o skierowanie do Domu Pomocy Społecznej w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Łodzi.

  2. Skierowanie i umieszczenie w domu pomocy społecznej następuje za zgodą osoby.

  3. O pomoc oprócz osoby ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej może również wystąpić:

    • opiekun prawny osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, po uzyskaniu zgody sądu na podjęcie czynności zmierzających do umieszczenia osoby w domu pomocy społecznej,

    • przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzice, dla osób poniżej 18 lat), po uzyskaniu zgody sądu.

  4. Natomiast w przypadku, gdy osoba wymagająca pomocy nie wyraża zgody na jej przyznanie, a brak opieki zagraża jej zdrowiu lub życiu, zgodę osoby może zastąpić prawomocne orzeczenie sądu o umieszczeniu w domu pomocy społecznej.

  5. Odpowiedni wniosek do sądu składa Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej lub kierownik szpitala psychiatrycznego.

Działania podejmowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej po otrzymaniu wniosku:

  1. Pracownik socjalny przeprowadza rodzinny wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania albo w miejscu stałego lub czasowego pobytu osoby w ciągu 14 dni roboczych od złożenia wniosku, a w szczególnie pilnych sprawach – w ciągu 2 dni.

  2. W trakcie wywiadu ustalana jest sytuacja osobista, rodzinna i dochodowa osoby. Do wywiadu dołącza się pozostałą niezbędną dokumentację.

Rozstrzygnięcie sprawy:

Dla świadczeniobiorcy:

  • Decyzja administracyjna o skierowaniu do domu pomocy społecznej (bądź o odmowie przyznania świadczenia w przypadku niespełnienia przesłanek ustawowych),

  • Decyzja administracyjna o ustaleniu opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej

  • Decyzja administracyjna o umieszczeniu w domu pomocy społecznej na terenie Łodzi,

Dla osoby zobowiązanej do wnoszenia opłat za pobyt świadczeniobiorcy w domu pomocy społecznej:

  • Umowa (lub decyzja administracyjna o ustaleniu opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej w przypadku niezawarcia w/w umowy lub niewyrażenia zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego)
Informacje uzupełniające

Forma pomocy

Domy pomocy społecznej to instytucje przeznaczone dla osób wymagających całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogących samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.

Domy pomocy społecznej świadczą usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nich przebywających.

Typy domów pomocy społecznej:

Osoby kierowane są do domów odpowiedniego typu z uwzględnieniem ich wieku, stanu zdrowia i sprawności psychofizycznej.

Domy pomocy społecznej dzielą się na następujące typy :

    • dla osób w podeszłym wieku,

    • dla osób przewlekle somatycznie chorych,

    • dla osób przewlekle psychicznie chorych,

    • dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie,

    • dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie,

    • dla osób niepełnosprawnych fizycznie,

    • dla osób uzależnionych od alkoholu.

W Łodzi funkcjonują następujące typy Domów Pomocy Społecznej:

dla osób w podeszłym wieku:

    • Dom Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” im. mjr Gedymina Kaszyńskiego „Nurta” ul. Przyrodnicza 24/26, 91 – 480 Łódź, tel. +48 (42) 655-30-30, http://domkombatanta.domypomocy.pl

dla osób w podeszłym wieku i przewlekle somatycznie chorych:

    • Dom Pomocy Społecznej „Pogodna Jesień” ul. Dojazdowa 5/7, 91-503 Łódź,  tel. +48 (42) 659-87-99 http://dpsdojazdowa.pl

dla osób przewlekle somatycznie chorych:

    • Centrum Rehabilitacyjno-Opiekuńcze ul. Przybyszewskiego 255/267, 92-338 Łódź, tel. +48 (42) 250-72-00, http://crodps.pl 

    • 2-gi Dom Pomocy Społecznej ul. 28 Płk. Strzelców Kaniowskich 32, 90-640 Łódź, tel. +48 (42) 632-22-03, http://2dps.pl (dla kobiet)

    • 6 Dom Pomocy Społecznej ul. Złotnicza 10, 91-836 Łódź, tel. +48 (42) 655-57-62, http://6dps.eu

    • Dom Pomocy Społecznej ul. Rojna 15, 91-142 Łódź, tel. +48 (42) 652-24-25, http://dpsrojna.pl 

    • Dom Pomocy Społecznej „Włókniarz” im. Jana Pawła II ul. Krzemieniecka 7/9, 94-017 Łódź, tel. +48 (42) 686-06-49, http://dpswlokniarzlodz.pl 

    • Dom Pomocy Społecznej ul. Rudzka 56 , 93 - 423 Łódź, tel. +48 (42) 640-90-28, http://dpsrudzka.pl 

dla osób przewlekle psychicznie chorych:

    • 5 Dom Pomocy Społecznej ul. Podgórna 2/14, 93-278 Łódź, tel. +48 (42) 643-53-49, http://5dps.pl

    • 3 Dom Pomocy Społecznej ul. Paradna 36, 93-345 Łódź, tel. +48 (42) 645-70-55, https://3dpslodz.naszdps.pl/

    • Dom Pomocy Społecznej  Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP. im. bł Edmunda Bojanowskiego, ul. Kosynierów Gdyńskich 20, 90-001 Łódź, tel. +48 (42) 646-11-70, http://dpslodz.pl

dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie (mężczyzn):

    • Dom Pomocy Społecznej Fundacji im. Brata Alberta, ul. Helenówek 7, 90-001 Łódź, tel. +48 (42) 658-91-70,

dla dzieci i młodzieży oraz  osób  dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie:

    • Dom Pomocy Społecznej ul. Spadkowa 4/6, 91 – 232 Łódź, tel. +48 (42) 655-78-23, http://dpsspadkowa.pl 

dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie:

    • Dom Pomocy Społecznej ul. Sierakowskiego 65, 91 – 324 Łódź, tel. +48 (42) 651 44 08.

Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Złóż wniosek

o skierowanie do domu pomocy społecznej

KROK 2

Nawiąż kontakt z pracownikiem socjalnym

w celu otrzymania wymaganych druków

KROK 3

Druki przekaż pracownikowi socjalnemu

ustalony zostanie termin wywiadu środowiskowego

KROK 4

Czekaj

na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego 

 

 

KROK 5

Odbierz decyzję

o skierowaniu do domu pomocy społecznej oraz ustaleniu opłaty

KROK 6

Czekaj na wyznaczenie terminu przyjęcia

otrzymasz zawiadomienie od dyrektora domu

Przydatne informacje
  • wymagane jest złożenie druków zaświadczeń lekarskich i wydanych druków w wersji papierowej
  • możliwość złożenia wniosku online
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Wydanie decyzji o skierowaniu do DPS i ustaleniu opłaty następuje:

  • bez zbędnej zwłoki – w ciągu 1 miesiąca od złożenia wniosku,

  • w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku – jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana.

Okres oczekiwania na umieszczenie w DPS:

Okres oczekiwania na miejsce w domu pomocy społecznej na terenie Łodzi jest zróżnicowany w zależności od typu domu pomocy społecznej oraz częstotliwości zwalniania się miejsc. Z uwagi na powyższą okoliczność termin oczekiwania może ulegać skróceniu, jak i wydłużeniu.

Prognostyczny okres oczekiwania na miejsce wynosi:

  • w domu pomocy społecznej dla osób w podeszłym wieku – prognostycznie nie dłużej niż 1-6 miesięcy,

  • w domu pomocy społecznej dla osób przewlekle somatycznie chorych – około 1 roku,

  • w domu pomocy społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych – około 5 lat,

  • w domu pomocy społecznej dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie – około 4 lat,

  • w domu pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie – około 1 roku do 2 lat.

Miejsce załatwienia

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Wydział Pomocy Stacjonarnej
ul. Kilińskiego 102/102a
90-012 Łódź

Tel. kontaktowe:
887 467 429 (koordynator pracowników socjalnych)
+48 (42) 685-43-46
+48 (42) 685-43-80
+48 (42) 685-43-81
+48 (42) 685-43-79

Opłaty
Opłaty

Załatwienie wniosku nie wymaga wniesienia opłaty skarbowej.

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie
    • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
      ul. Kilińskiego 102/102 A
      90-012 Łódź
  • osobiście
    • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
      ul. Kilińskiego 102/102 A
      90-012 Łódź
  • pocztą elektroniczną: sekretariat@mops.lodz.pl
  • elektronicznie:
    • ePUAP
Termin składania dokumentów

brak terminu, wnioski są przyjmowane przez cały rok

Wymagane dokumenty
Wymagane dokumenty dotyczące osoby ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej:
  • Wniosek o skierowanie do domu pomocy społecznej - Druk E1
  • Oświadczenie o wyrażeniu zgody na umieszczenie w domu pomocy społecznej oraz ponoszeniu opłaty za pobyt wraz z zaświadczeniem lekarskim zaświadczającym, iż osoba ubiegająca się o skierowanie do domu pomocy społecznej jest zdolna do świadomego podejmowania decyzji we własnych sprawach życiowych - Druk E2
  • Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowie - Druk E3
  • Informacja prawna dla osób o których mowa w art. 54, 61 i 103 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - Druk E6
  • Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności
  • Oświadczenie o stanie majątkowym (stanowi załącznik do wywiadu środowiskowego)
  • Decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uposażenia w stanie spoczynku, renty strukturalnej oraz renty socjalnej
  • Oświadczenie o uzyskaniu (lub braku) jednorazowego dochodu w ciągu ostatnich 12 miesięcy - Druk B1
W przypadku osoby niepełnosprawnej intelektualnie lub wskazania lekarza prowadzącego:
  • Zaświadczenie psychologa - Druk E4
W przypadku osoby przewlekle psychicznie chorej lub wskazanie lekarza prowadzącego:
  • Zaświadczenie lekarza psychiatry - Druk E5
Dodatkowe dokumenty dotyczące osoby ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej w przypadku:
Posiadania gospodarstwa rolnego:
  • Zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych
Pozostawania osobą bezrobotną:
  • Decyzja starosty o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia szkoleniowego, stypendium, dodatku aktywizacyjnego albo oświadczenia o pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych lub poszukujących pracy
  • Decyzja organu przyznającego świadczenia pieniężne
Pozostawania osobą bezdomną:
  • Zaświadczenie z Biura Ewidencji Ludności o ostatnim miejscu zameldowania
Pozostawania osoba niezdolną do samodzielnego podejmowania decyzji lub osobą częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolnioną:
  • Zaświadczenie o ustanowieniu dla osoby kuratora lub opiekuna prawnego
  • Postanowienie sądu opiekuńczego o udzielenie zgody opiekunowi prawnemu na podjęcie czynności zmierzających do umieszczenia w domu pomocy społecznej

    lub
  • Postanowienie sądu opiekuńczego o umieszczeniu w domu pomocy społecznej bez wymaganej zgody
Wymagane dokumenty dotyczące osób zobowiązanych do wnoszenia opłaty na podstawie art. 61 i 103 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej:
  • Zaświadczenie o wysokości dochodu małżonka, zstępnych przed wstępnymi obowiązanych do wnoszenia opłaty za pobyt osoby w domu pomocy społecznej – Druk B4
lub
  • Oświadczenia o wysokości dochodu małżonka, zstępnych przed wstępnymi obowiązanych do wnoszenia opłaty za pobyt osoby w domu pomocy społecznej – Druk B2
  • Zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierającego informacje o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe - Druk B4
lub
  • Oświadczenie o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierającego informacje o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe - Druk B2
W sytuacji prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej: Działalność opodatkowana na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych:
  • Zaświadczenie wydane przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego, zawierającego informacje o wysokości:
    • przychodu,
    • kosztów uzyskanego przychodu,
    • różnicy pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania;
    • dochodów z innych źródeł niż pozarolnicza działalność gospodarcza w przypadkach, o których mowa w ust.6 art. 8 uops;
    • odliczonych od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne;
    • należnego podatku;
    • odliczonych od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne związanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej.
lub
  • Oświadczenie o uzyskiwanych dochodach z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej – Druk B3
Działalność na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym:
  • Zaświadczenie wydane przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego zawierającego informację o formie opodatkowania
  • Dowód opłacenia składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych

    lub
  • Oświadczenie o uzyskiwanych dochodach z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej – Druk B3
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1 i 66)

  • ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 685 ze zm.)

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734),

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1296)

  • rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz.U. 2021 poz. 893)

  • zarządzenie nr 620/2022 Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie ustalenia średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca w domach pomocy społecznej prowadzonych przez Miasto Łódź (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego z 2022 r. poz. 1781)

  • zarządzenie nr 621/2022 Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie ustalenia średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca w domach pomocy społecznej prowadzonych na zlecenie Miasta Łodzi (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego z 2022 r. poz. 1782)

  • zarządzenie Nr 50/2019  Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łodzi z dnia 13 listopada 2019 r zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia wzorów pism i dokumentów do stosowania przez Wydziały Pracy Środowiskowej wchodzące w skład Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łodzi.

Tryb odwoławczy

Odwołanie od decyzji Prezydenta Miasta Łodzi do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łodzi w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Realizatorzy
  • Jednostka
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Komórka
    Wydział Pomocy Stacjonarnej

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;