Świadczenia z pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Pomoc społeczna może być udzielana z urzędu.
Działania podejmowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, po złożeniu wniosku:
W zależności od indywidualnej sytuacji osoby/rodziny – pracownik socjalny podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego informuje o konieczności uzupełnienia niezbędnej do rozpoznania sprawy dokumentacji.
Zasiłek okresowy, to forma pomocy finansowej, przyznawanej na określony czas, ze względu na np.: długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, oraz dochód nieprzekraczający kryterium dochodowego.
Wysokość zasiłku okresowego nie może być niższa niż 50 % różnicy między:
Wysokość zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł miesięcznie.
Przykład: Jeśli rodzina składa się z 5 osób, kryterium dochodowe wynosi 3.000 zł (5* 600 zł), przy dochodzie rodziny wynoszącym 1.000 zł, zasiłek wyniesie 1.000 zł.
Okres, na jaki jest przyznawany zasiłek okresowy, ustala ośrodek pomocy społecznej na podstawie okoliczności sprawy.
Kryteria dochodowe (obowiązujące od 01/2022):
dla osoby samotnej i samotnie gospodarującej, której dochód wynosi 776 zł ,
na osobę w rodzinie wynosi 600 zł,
Dochód - suma miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, pomniejszona o:
Do dochodu ustalonego nie wlicza się m.in.:
Powyżej przedstawiono podstawowe informacje w sprawie ustalania dochodu obowiązujące na gruncie przepisów o pomocy społecznej, szczegółowe dane ustalane są podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Rodzina – osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące.
Załatwienie sprawy odbywa się:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
90-012 Łódź,
ul. Kilińskiego 102/102a
I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
tel.: +48 (42) 207 14 50; fax: +48 (42) 207 14 51
e-mail: 1wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Bałut i części Polesia)
II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
tel.: +48 (42) 677 15 50; +48 (42) 677-15-53 (faks: wew. 31)
e-mail: 2wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)
III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
tel.: +48 (42) 684 44 81; fax: +48 (42) 681 61 07
e-mail: 3wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Górnej i części Polesia)
Nie dotyczy.
Brak
Nie dotyczy.
Postępowanie przed ośrodkiem pomocy społecznej jest dwuinstancyjne. Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wydziału Pracy Środowiskowej, który wydał decyzję administracyjną, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Art. 100. 1. Ustawy o pomocy społecznej:
W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia.
Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013