Opłata składki na ubezpieczenie społeczne

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy

Świadczenia z pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Pomoc społeczna może być udzielana z urzędu.

Działania podejmowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, po złożeniu wniosku:

  1. Pracownik socjalny przeprowadza rodzinny wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania lub pobytu, w terminie 14 dni roboczych od złożenia wniosku, a w  sprawach niecierpiących zwłoki 2 dni roboczych.
    Zgodnie z art.106 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, z wyjątkiem decyzji o odmowie przyznania biletu kredytowanego oraz decyzji w sprawach cudzoziemców, o których mowa w art. 5a, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
    W trakcie rodzinnego wywiadu środowiskowego dokonywana jest ocena sytuacji:
    • rodzinnej,
    • zdrowotnej,
    • mieszkaniowej,
    • finansowej.
  2. Załatwienie sprawy następuje w drodze decyzji administracyjnej.

W zależności od indywidualnej sytuacji osoby/rodziny – pracownik socjalny podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego informuje o konieczności uzupełnienia niezbędnej do rozpoznania sprawy dokumentacji.

Informacje uzupełniające
Forma pomocy

Za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem, ośrodek pomocy społecznej, opłaca składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeżeli dochód na osobę w rodzinie osoby opiekującej się nie przekracza 150% kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie i osoba opiekująca się nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów lub nie otrzymuje emerytury albo renty. Dotyczy to również osób, które w związku z koniecznością sprawowania opieki pozostają na bezpłatnym urlopie. Przez ojca i matkę należy rozumieć również ojca i matkę współmałżonka.

Konieczność sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki stwierdza lekarz ubezpieczenia zdrowotnego w zaświadczeniu wydanym nie wcześniej niż na 14 dni przed złożeniem wniosku o przyznanie świadczenia.

Składka na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest opłacana przez okres sprawowania opieki, nie dłużej jednak niż przez okres niezbędny do uzyskania okresu ubezpieczenia (składkowego i nieskładkowego) wynoszącego 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.

Składka na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie przysługuje osobie, która w dniu złożenia wniosku o przyznanie świadczenia:

    • ukończyła 50 lat i nie posiada okresu ubezpieczenia (składkowego i nieskładkowego) wynoszącego co najmniej 10 lat;
    • posiada okres ubezpieczenia (składkowy i nieskładkowy) wynoszący 20 lat w przypadku kobiet i 25 lat w przypadku mężczyzn.

Kryteria dochodowe (obowiązujące od 01/2022):

    • na osobę w rodzinie wynosi 600 zł.

Dodatkowe wyjaśnienia

Dochód -  suma miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, pomniejszona o:

    • miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
    • składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach;
    • kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Do dochodu ustalonego nie wlicza się m.in.:

    • jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego;
    • zasiłku celowego;
    • pomocy materialnej mającej charakter socjalny albo motywacyjny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty;
    • wartości świadczenia w naturze;
    • świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych;
    • dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego;
    • świadczenia wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, oraz dodatku wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Powyżej przedstawiono podstawowe informacje w sprawie ustalania dochodu obowiązujące na gruncie przepisów o pomocy społecznej, szczegółowe dane ustalane są podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego.

Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Przejdz do wymaganych dokumentów.

Złóż wniosek

elektronicznie, w urzędzie lub mailem

KROK 2

Czekaj

na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego

KROK 3

Odbierz decyzję

w sprawie przyznania/odmowy przyznania świadczenia

KROK 4

Odbierz świadczenie

Przydatne informacje
  • możliwość złożenia wniosku online
  • wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
  • sprawa nie wymaga opłat
  • decyzja może mieć formę elektroniczną
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Załatwienie sprawy odbywa się:

  • bez zbędnej zwłoki,
  • w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku w sprawach wymagających przeprowadzania postępowania administracyjnego, 
  • w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku – jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana.
Miejsce załatwienia

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
90-012 Łódź,
ul. Kilińskiego 102/102a

I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
tel.: +48 (42) 207 14 50; fax: +48 (42) 207 14 51
e-mail: 1wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Bałut i części Polesia)

II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
tel.: +48 (42) 677 15 50; +48 (42) 677-15-53 (faks: wew. 31)
e-mail: 2wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)

III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
tel.: +48 (42) 684 44 81; fax: +48 (42) 681 61 07
e-mail: 3wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Górnej i części Polesia)

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy

Opłaty
Opłaty

Brak

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • elektronicznie:
    • ePUAP
  • pocztą elektroniczną:
  • osobiście:
    • I Wydział Pracy Środowiskowej
      Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
      (mieszkańcy Bałut i części Polesia)
    • II Wydział Pracy Środowiskowej
      Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
      (mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)
    • III Wydział Pracy Środowiskowej
      Łódź, ul. Będzińska 5
      (mieszkańcy Górnej i części Polesia)
Termin składania dokumentów

Do 14 dni od otrzymania zaświadczenia lekarza o konieczności sprawowania opieki.

Wymagane dokumenty
  • Wniosek o opłacanie składki na ubezpieczenie społeczne (brak sformalizowanego wzoru)
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, art. 42
Tryb odwoławczy

Postępowanie przed ośrodkiem pomocy społecznej jest dwuinstancyjne. Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wydziału Pracy Środowiskowej, który wydał decyzję administracyjną, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej

Art. 100. 1. Ustawy o pomocy społecznej:

W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia.

Realizatorzy
  • Jednostka
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Komórka
    Wydział Pracy Środowiskowej MOPS w Łodzi

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;