Nadanie numeru PESEL na wniosek

Skrócony opis procedury

Jeżeli jesteś cudzoziemcem i mieszkasz w Polsce możesz zameldować się — wtedy automatycznie dostaniesz numer PESEL. Jeśli nie możesz się zameldować, a jakiś urząd wymaga od ciebie numeru PESEL — złóż wniosek o nadanie nr PESEL. We wniosku musisz wskazać podstawę prawną , z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Wnieś opłatę

    jeśli wniosek składa pełnomocnik

  • Krok 2

    Złóż wniosek i załączniki

    osobiście (wymaga umówienia wizyty) lub prześlij za pośrednictwem poczty

  • Krok 3

    Odbierz zaświadczenie

Przydatne informacje

  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • możliwość przesłania dokumentów za pośrednictwem poczty
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa
  • sprawa możliwa do załatwienia od ręki

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Wniosek o nadanie numeru PESEL możesz złożyć osobiście w Urzędzie Miasta Łodzi lub przesłać go pocztą. Z wnioskiem takim może też wystąpić w Twoim imieniu pełnomocnik. Nie ma możliwości złożenia wniosku elektronicznie.

Osobie, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL i rejestrze mieszkańców, nadaje się numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności.

Informacje uzupełniające

Wniosek o nadanie numeru PESEL można złożyć do dowolnego organu gminy.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

W przypadku złożenia kompletu dokumentów niezwłocznie. 

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

  • 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
  • 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
  • 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44.

Umawianie/rezerwacja wizyty

Przyjmowanie wniosków - po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę).

Opłaty

Nadanie numeru PESEL jest bezpłatne.

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Opłata za pełnomocnictwo (opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu)17 zł


Opłatę skarbową należy wpłacić w kasie urzędu lub bezgotówkowo na rachunek bankowy. Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:

Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Wpłat można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym Urzędzie Pocztowym, w dowolnym banku oraz bez opłat manipulacyjnych w  oddziałach banku Pekao S.A., a także w opłatomatach, znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Sienkiewicza 5, Smugowej 26a, Zachodniej 47, ul. Piotrkowskiej 110, al. Piłsudskiego 100.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
      ul.  Smugowa 26a 30/32
      91-433 Łódź
  • osobiście:
    • Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
    • Łódź, al. Piłsudskiego 100
    • Łódź, ul. Krzemieniecka 2B

Termin składania dokumentów

W dowolnym momencie.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek
druk do pobrania [330.64 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
wzór do pobrania [697.01 KB, .PDF] Pobierz wzór do pobrania
  • Dokument tożsamości do wglądu
  • Pełnomocnictwo, jeżeli wniosek w Twoim imieniu składa pełnomocnik
  • Opłatę za udzielenie pełnomocnictwa
  • Kopię Twojego dokumentu tożsamości, np. paszportu potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [136.26 KB, .PDF] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL
  • rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie trybu rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji