Skrócony opis procedury
Jeżeli jesteś cudzoziemcem i mieszkasz w Polsce możesz zameldować się — wtedy automatycznie dostaniesz numer PESEL. Jeśli nie możesz się zameldować, a jakiś urząd wymaga od ciebie numeru PESEL — złóż wniosek o nadanie nr PESEL. We wniosku musisz wskazać podstawę prawną , z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę
- Krok 2
Złóż wniosek i załączniki
osobiście (wymaga umówienia wizyty) lub prześlij za pośrednictwem poczty
- Krok 3
Odbierz zaświadczenie
Przydatne informacje
- wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
- możliwość przesłania dokumentów za pośrednictwem poczty
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa
- sprawa możliwa do załatwienia od ręki
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Wniosek o nadanie numeru PESEL możesz złożyć osobiście w Urzędzie Miasta Łodzi lub przesłać go pocztą. Z wnioskiem takim może też wystąpić w Twoim imieniu pełnomocnik. Nie ma możliwości złożenia wniosku elektronicznie.
Osobie, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL i rejestrze mieszkańców, nadaje się numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności.
Informacje uzupełniające
Wniosek o nadanie numeru PESEL można złożyć do dowolnego organu gminy.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
W przypadku złożenia kompletu dokumentów niezwłocznie.
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności
- 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
- 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
- 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44.
Umawianie/rezerwacja wizyty
Przyjmowanie wniosków - po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę).
Opłaty
Nadanie numeru PESEL jest bezpłatne.
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
Opłata za pełnomocnictwo (opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu) | 17 zł |
Opłatę skarbową należy wpłacić w kasie urzędu lub bezgotówkowo na rachunek bankowy. Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:
Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Wpłat można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym Urzędzie Pocztowym, w dowolnym banku oraz bez opłat manipulacyjnych w oddziałach banku Pekao S.A., a także w opłatomatach, znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Sienkiewicza 5, Smugowej 26a, Zachodniej 47, ul. Piotrkowskiej 110, al. Piłsudskiego 100.
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
ul. Smugowa 26a 30/32
91-433 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
- Łódź, al. Piłsudskiego 100
- Łódź, ul. Krzemieniecka 2B
Termin składania dokumentów
W dowolnym momencie.
Wymagane dokumenty
- Wniosek
- Dokument tożsamości do wglądu
- Pełnomocnictwo, jeżeli wniosek w Twoim imieniu składa pełnomocnik
- Opłatę za udzielenie pełnomocnictwa
- Kopię Twojego dokumentu tożsamości, np. paszportu potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL
- rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie trybu rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców
Tryb odwoławczy
Nie dotyczy
jeśli wniosek składa pełnomocnik