Wydanie dowodu osobistego dla osoby małoletniej

Skrócony opis procedury

Każdy obywatel Rzeczpospolitej Polskiej ma prawo posiadać dowód osobisty.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego dla dziecka składa rodzic lub opiekun w Urzędzie Miasta Łodzi. Wniosek można złożyć też elektronicznie.

W przypadku dzieci powyżej 12. roku życia wniosek musi zostać uzupełniony poprzez pobranie odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców. W związku z tym rodzic wraz z dzieckiem ma 30 dni od dnia przesłania elektronicznego wniosku na zgłoszenie się do Urzędu Miasta Łodzi (po uprzednim umówieniu się na wizytę) w celu uzupełnienia tych braków.

Wydanie dowodu osobistego jest bezpłatne.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    elektronicznie lub w Urzędzie 

  • Krok 2

    Sprawdź samodzielnie na stronie

    czy dowód osobisty dziecka jest gotowy do odbioru

  • Krok 3

    Umów się na wizytę

    jeśli dowód jest gotowy do odbioru

  • Krok 4

    Odbierz dowód osobisty dziecka

    dowód odbiera osobiście małoletni (powyżej 13 r. ż.), rodzic lub opiekun

Przydatne informacje

  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • wniosek składa rodzic lub opiekun, osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może samodzielnie złożyć wniosek o jego wydanie nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
  • dowód odbiera osobiście małoletni (powyżej 13. roku życia), rodzic lub opiekun
  • dzieci powyżej 5. roku życia muszą być obecne przy odbiorze dowodu osobistego – jeżeli wniosek był złożony elektronicznie
  • sprawa nie wymaga opłat

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  • Osobie małoletniej do 18 roku życia przysługuje prawo posiadania dowodu osobistego.
  • Informacje o dowodzie
  • Wymiana dowodu na nowy z warstwą elektroniczną, z odciskami palców i podpisem posiadacza dowodu nie jest obowiązkowa, dowody wydane przed dniem wejścia w życie zmienionej ustawy o dowodach osobistych to jest od 8 listopada 2021 r., zachowują swoją ważność do upływu terminów w nich określonych.
  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w dowolnym urzędzie gminy lub elektronicznie za pośrednictwem portalu Gov.pl.
    Uwaga!!!
    Jeśli chcesz złożyć wniosek o dowód przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
  • W ciągu 30 dni od dnia przesłania elektronicznego wniosku jeden rodzic wraz z dzieckiem musi zgłosić się do urzędu w celu złożenia odwzorowania podpisu, który będzie umieszczony na dowodzie osobistym oraz pobrania odcisków palców. Dotyczy to wyłącznie małoletnich, którzy ukończyli 12. rok życia. Niestawienie się we wskazanym okresie będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
  • Wniosek elektroniczny przesyłamy do wybranej lokalizacji Oddziału Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności (Bałuty, Polesie, Widzew) i w ciągu 30 dni od daty przesłania wniosku wyznaczamy wizytę we właściwej lokalizacji w celu uzupełnienia braków we wniosku.
  • Dowód osobisty wydawany jest nieodpłatnie.
  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego dla małoletniego składa jeden z rodziców lub opiekun.
  • Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może samodzielnie złożyć wniosek o jego wydanie nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
  • Osoba, która ukończyła 13 lat po wyrażeniu zgody przez rodzica, opiekuna prawnego lub kuratora tej osoby może otrzymać dowód z zamieszczonym certyfikatem podpisu osobistego. W takiej sytuacji certyfikat stanie się ważny od dnia ukończenia 18 lat. Przy odbiorze dowodu osobistego jego posiadacz ustala 4-cyfrowy PIN1 dla certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz 6-cyfrowy PIN 2 jeśli rodzic, opiekun prawny lub kurator wnioskował o certyfikat podpisu osobistego. Ustalenie kodów PIN jest dobrowolne i może zostać dokonane przy odbiorze dowodu lub w późniejszym terminie w dowolnym organie gminy.
  • Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego dla małoletniego wymagana jest obecność osoby małoletniej, jeżeli ukończyła ona 5 lat.
  • W przypadku niemożności osobistego złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego lub odbioru dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, mieszkańcy Łodzi a także mieszkańcy powiatu łódzkiego wschodniego zawiadamiają Urząd Miasta Łodzi (telefonicznie pod numerami telefonów: (42) 638- 54-12, (42) 638-53-08), który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku (przedstawienie dokumentu medycznego wskazującego na chorobę, orzeczenia o niepełnosprawności, legitymacji rencisty itp.) zapewnia przyjęcie wniosku oraz odbiór dowodu w miejscu pobytu tej osoby.
  • Dowód osobisty wydany osobie małoletniej, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
  • Dowód osobisty wydany osobie małoletniej, która ukończyła 12 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
  • W przypadku odbioru dowodu osobistego wydanego dla dziecka, które ukończyło 12. rok życia obecność dziecka w urzędzie jest obowiązkowa, gdyż przy odbiorze dowodu osobistego weryfikowane są odciski palców dziecka.
  • Przy odbiorze dowodu osobistego nie jest wymagana obecność dziecka, które nie ukończyło 5. roku życia.
  • Przy odbiorze dowodu osobistego nie jest wymagana obecność dziecka, które ukończyło 5. rok życia i nie skończyło 12. roku życia, jeżeli było obecne przy składaniu wniosku.
  • Dowód osobisty odbiera się w urzędzie gminy, w którym został złożony wniosek.
  • W przypadku gdy wnioskodawcą o wydanie dowodu osobistego dla dziecka była osoba chora, niepełnosprawna, od której wniosek na dowód był przyjmowany w miejscu pobytu, odbioru dowodu osobistego małoletniego może dokonać pełnomocnik, który składa w urzędzie pełnomocnictwo szczególne do dokonania jego odbioru.
  • Osoba odbierająca nowy dowód osobisty jest obowiązana przedłożyć dotychczasowy posiadany dowód osobisty.
    Sprawdź czy dowód osobisty jest gotowy do odebrania
  • Dowód osobisty podlega wymianie w przypadku:
    • zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym - wniosek należy złożyć niezwłocznie,
    • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego - wniosek należy złożyć niezwłocznie,
    • zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stopniu utrudniającym ustalenie tożsamości osoby - wniosek należy złożyć niezwłocznie,
    • upływu terminu ważności dowodu osobistego - wniosek należy złożyć nie później niż 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
    • unieważnienia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym,
    • żądania wymiany dowodu osobistego:
      • na dowód osobisty z warstwą elektroniczną,
      • w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia
      • uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego,
      • którego warstwa elektroniczna nie zawiera odcisków palców,
      • ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego,
      • w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego,
      • w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego.
      • Uwaga!
        Zmiana adresu miejsca zamieszkania posiadacza dowodu osobistego wydanego przed dniem 01.03.2015 r. nie stanowi podstawy do jego wymiany.
  • Dowód osobisty zostanie unieważniony między innymi.:
    • z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia,
    • z dniem utraty obywatelstwa polskiego,
    • po upływie 120 dni od dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym,
    • z dniem upływu ważności dowodu osobistego,
    • z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego,
    • z dniem zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego.

Informacje uzupełniające

  • Przed przyjściem do Urzędu nie szukaj w internecie wniosku o wydanie dowodu osobistego do wydrukowania. Obsługa dowodów osobistych odbywa się w formie elektronicznej na specjalnie przeznaczonych do tego urządzeniach, które umożliwiają złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego. 

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

30 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wniosku przesłanego przez internet (dotyczy osób małoletnich, które ukończyły 12. rok życia) 30 dni, licząc od dnia złożenia podpisu i pobrania odcisków palców.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

  • 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
  • 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
  • 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Przyjmowanie wniosków - po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę):

  • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
  • al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
  • ul. Krzemieniecka 2B

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście:
    • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
    • al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
    • ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi
  • elektronicznie:
     
    • gov.pl

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Wypełniony i podpisany wniosek o wydanie dowodu osobistego
  • kolorowa fotografia o wymiarach 35×45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego. Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [41.52 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji