Zgłoszenie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym

Skrócony opis procedury

Jeśli posiadasz dowód osobisty z warstwą elektroniczną i utraciłeś czasowo kontrolę nad dokumentem, istnieje możliwość zawieszenia certyfikatów znajdujących się w dowodzie osobistym. Jeśli dokument chwilowo się zagubił, ale nie został skradziony ani uszkodzony, możesz zawiesić działanie warstwy elektronicznej na 14 dni.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek

    elektronicznie lub w dowolnym urzędzie gminy na terenie kraju 

  • Krok 2

    Odbierz zaświadczenie

    elektronicznie (na żądanie) lub w Urzędzie (od ręki)

  • Krok 3

    Złóż wniosek o cofnięcie zawieszenia

    w ciągu 14 dni, gdy odzyskasz kontrolę nad dokumentem

Przydatne informacje

  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się,
  • możliwość złożenia wniosku online,
  • zgłoszenia należy dokonać osobiście,
  • sprawa załatwiana od ręki,
  • możliwość załatwienia sprawy przez pełnomocnika,
  • sprawa nie wymaga opłat,
  • zaświadczenie może mieć formę elektroniczną.

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  • Zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego dokonuje posiadacz dowodu osobistego mający pełną zdolność do czynności prawnych, który czasowo utracił kontrolę nad dokumentem.
  • Zobacz więcej informacji o dowodzie
  • Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym dokonuje odpowiednio rodzic, opiekun, kurator lub pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególe do dokonania tej czynności.
  • Zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia certyfikatów dokonuje się:
    • osobiście w siedzibie urzędu dowolnej gminy,
    • przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
    • w formie dokumentu elektronicznego złożonego za pośrednictwem ePUAP do organu gminy, który wydał dowód osobisty.
  • Organ gminy osobie zgłaszającej zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów wyda, wolne od opłaty, zaświadczenie zawierające datę i godzinę dokonania tego zgłoszenia.
  • Osobie zgłaszającej zawieszenie lub cofnięcie certyfikatów w formie dokumentu elektronicznego, zaświadczenie wydaje się na żądanie.
  • Certyfikaty zamieszczone w dowodzie osobistym podlegają zawieszeniu na okres 14 dni.
  • Certyfikaty oraz dowód osobisty podlegają unieważnieniu z mocy prawa po upływie 14 dni licząc od dnia dokonania zgłoszenia jeżeli w tym okresie nie nastąpi cofnięcie zawieszenia tych certyfikatów.
  • Zawieszenie certyfikatów powoduje zawieszenie ważności dowodu osobistego.

Informacje uzupełniające

Formularz zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym składany w postaci dokumentu elektronicznego musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).

Przed przyjściem do Urzędu nie szukaj do wydrukowania formularza zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów dowodu osobistego. Obsługa zgłoszenia odbywa się w formie elektronicznej na specjalnie przeznaczonych do tego urządzeniach, które umożliwiają złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.

Uwaga:

Po unieważnieniu dowodu osobistego należy złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

  • 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32,
  • 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100,
  • 94-030  Łódź, ul. Krzemieniecka 2B.

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44.

Umawianie/rezerwacja wizyty

Wniosek w postaci papierowej można złożyć w jednej z lokalizacji Oddziału Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji po uprzednim internetowym zarezerwowaniu wizyty za pośrednictwem strony internetowej do umawiania wizyt (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę oraz wolny termin i godzinę) a także bez jej zarezerwowania:

  • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi,
  • al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi,
  • ul. Krzemieniecka 2B.

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście:
    • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi
    • al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
    • ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi
  • elektronicznie:
    • gov.pl

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Formularz elektroniczny zgłoszenia zawieszenia/odwieszenia certyfikatów swojego dowodu osobistego
  • Formularz elektroniczny zgłoszenia zawieszenia lub odwieszenia certyfikatów dowodu dziecka lub innej osoby

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [23.85 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji