Skrócony opis procedury
Na pisemny uzasadniony wniosek wydawane jest zaświadczenie. Wnioskodawca wskazuje we wniosku potrzebę uzyskania zaświadczenia, gdyż jest to związane z obowiązkiem wniesienia opłaty za jego wydanie lub zwolnienia z dokonania tej opłaty. Jeśli działa przez pełnomocnika dodatkowo należy załączyć dokument pełnomocnictwa. W zależności od uzasadnienia potrzeby zaświadczenia jest możliwość zwolnienia wnioskodawcy od opłaty również za przedłożony dokument pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi 17 zł, opłata skarbowa za przedłożony dokument pełnomocnictwa wynosi 17 zł.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę
- Krok 3
Odbierz zaświadczenie
elektronicznie lub pocztą (na żądanie), osobiście (od ręki)
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa załatwiana od ręki
- zaświadczenie może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Zaświadczenie z Rejestru Dowodów Osobistych wydaje się na wniosek osoby zainteresowanej.
- Wniosek o wydanie zaświadczenia może być złożone w postaci papierowej lub w postaci dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
- Wniosek może zostać złożony za pośrednictwem platformy ePUAP
- Zaświadczenie zawiera treść i formę żądaną przez wnioskodawcę.
- Zaświadczenie wydaje się osobie, której dane dotyczą. Dopuszcza się wydanie zaświadczenia innej osobie, ale musi ona posiadać pełnomocnictwo do pobrania zaświadczenia. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu.
- Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Informacje uzupełniające
- Zaświadczenie wydaje się pełnoletniej osobie.
- Pełnomocnictwo udzielone pełnomocnikowi w formie pisemnej nie wymaga potwierdzenia za zgodność podpisu przez notariusza.
Zwolnieniu od opłaty skarbowej podlega dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa jeżeli został udzielony małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Wydanie zaświadczenia następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności
- 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
- 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
- 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Przyjmowanie wniosków papierowych po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę):
- ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
- al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
- ul. Krzemieniecka 2B
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Skarbowa za wydanie zaświadczenia | 17 zł |
Skarbowa za udzielone pełnomocnictwo, która jest uiszczana przez pełnomocnika działającego w imieniu wnioskodawcy. | 17 zł |
W celu uzyskania informacji o zwolnieniu albo niepodleganiu opłacie skarbowej należy skontaktować się telefonicznie bądź mailowo z pracownikami urzędu.
Opłatę skarbową uiszcza się na konto:
Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Wpłat można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym Urzędzie Pocztowym, w dowolnym banku oraz bez opłat manipulacyjnych w oddziałach Banku Pekao S.A. oraz w opłatomatach, znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Łodzi. przy ul. Smugowej 26a, ul. Zachodniej 47, al., ul. Piotrkowskiej 110, al. Piłsudskiego 100, ul. Krzemienieckiej 2B.
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi
- al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
- ul. Krzemieniecka 2B
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zaświadczenia
- Dowód osobisty (do wglądu) lub
- Inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości
- Pełnomocnictwo, jeżeli osoba działa przez pełnomocnika
- Dowód osobisty pełnomocnika
- Dowód wpłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia
- Dowód wpłaty opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo, jeżeli nie podlega zwolnieniu z opłaty
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Tryb odwoławczy
Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o żądanej treści służy zażalenie do Wojewody Łódzkiego. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi. Informacja o takiej możliwości jest zawarta w pouczeniu, w postanowieniu.
W piśmie należy powołać się na numer postanowienia, na które osoba składa zażalenie.
W celu wniesienia zażalenia należy dostarczyć:
- Wypełniony druk wniesienia zażalenia na postanowienie.
- Inne dokumenty przewidziane odrębnymi przepisami prawa, niezbędne do skutecznego wniesienia zażalenia na postanowienie.
w przypadku działania przez pełnomocnika, także opłatę za jego ustanowienie