Skrócony opis procedury
Organ podatkowy na pisemny wniosek podatnika wydaje zaświadczenia potwierdzające stan faktyczny lub prawny wynikający z prowadzonej przez siebie ewidencji, rejestrów lub innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.
Organ podatkowy - Prezydent Miasta Łodzi wydaje zaświadczenia dotyczące niezalegania lub stwierdzające zaległości z tytułu podatków lokalnych.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę skarbową
- Krok 2
Złóż podpisany wniosek i załączniki
- Krok 3
Odbierz zaświadczenie
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa wymaga wniesienia opłaty skarbowej
- zaświadczenie może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Organ podatkowy wydaje zaświadczenia na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o zaświadczenie, jeżeli:
- urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa
- osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego
- Zaświadczenie wydaje się w granicach żądania wnioskodawcy
- Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania
- Organ podatkowy wydaje zaświadczenia o:
- niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości – ZAS-W
- wysokości zaległości podatkowych zbywającego – ZAS-Z
- wysokości zaległości podatkowych podatnika – ZAS-P
- wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy – ZAS-S
- wysokości zobowiązania podatkowego (zaległości podatkowych), kosztów upomnienia, kosztów egzekucyjnych, zabezpieczonych hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym – ZAS-HZ
- wysokości zapłaconej należności zabezpieczonej hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym – ZAS-HZU
- płatnościach podatku
- Wraz z wnioskiem o wydanie zaświadczenia należy złożyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej oraz załączniki wymagane w twojej sprawie (np. pełnomocnictwo, zgoda zbywającego, poświadczenie dziedziczenia itd.)
- Wniosek powinien być podpisany przez podatnika lub zgodnie ze sposobem reprezentacji wynikającym z KRS, ustawy lub statutu bądź pełnomocnika podatnika
- wniosek musi być podpisany elektronicznie – w przypadku złożenia przez e-PUAP (profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym),
odręcznie – w przypadku złożenia w kancelarii UM Łodzi lub wysyłki pocztą tradycyjną - W przypadku działania przez pełnomocnika do wniosku dołącz pełnomocnictwo (pełnomocnictwo szczególne – druk PPS-1) lub zamieść informację o posiadaniu pełnomocnictwa ogólnego
- Wskaż we wniosku formę odbioru zaświadczenia: osobisty, pocztą tradycyjną. W przypadku braku wskazania innej formy odbioru, na wnioski przesłane przez e-PUAP odpowiadamy analogicznie
- wniosek musi być podpisany elektronicznie – w przypadku złożenia przez e-PUAP (profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym),
- Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:
- czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:
- postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości
- postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy
- dotyczące:
- okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów
- podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty
- czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:
- Jeżeli termin płatności podatku (wraz z odsetkami za zwłokę) został odroczony lub rozłożony na raty, uznaje się, że do dnia upływu tego terminu, nie posiada się zaległości podatkowych
- Nie możesz złożyć wniosku mailem np. przesyłając jego skan
Informacje uzupełniające
- W przypadkach zaistnienia zmian co do przedmiotów opodatkowania np. nabycie nieruchomości, zmiana klasyfikacji gruntu, podziały, scalenia działek, zmiana stanu własności, nabycie spadku, darowizny, itp. (obowiązek zgłaszania tego typu zmian wynika bezpośrednio z ustawy podatkowej i powinien być dokonany w ciągu 14 dni od dnia ich zaistnienia) lub podmiotu opodatkowania np. zmiana nazwiska, adresu zamieszkania, itp. przed złożeniem wniosku o wydanie zaświadczenia należy zaktualizować te dane w Wydziale Finansowym UM Łodzi
Podatek od nieruchomości:
Podatek rolny:
Podatek leśny:
Jeżeli zmiany te zgłaszane są w chwili złożenia wniosku prosimy o zaznaczenie tego faktu na wniosku w polu uwagi
- Zaświadczenie o wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy ZAS-S może być wydane na wniosek osoby, która uprawdopodobni, że może być spadkobiercą
- do wniosku należy dołączyć dokumenty udowadniające następstwo prawne po spadkodawcy – służy temu postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku oraz akt poświadczenia dziedziczenia.
- Możliwe jest przedstawienie dokumentów, które potwierdzą, że „prawdopodobnym jest”, iż wnioskodawca może być spadkobiercą – zobowiązuje to organ podatkowy do dokonania oceny złożonych dokumentów.
- Zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych zbywającego ZAS-Z wydawane jest na wniosek zbywającego lub na wniosek nabywcy, za pisemną zgodą zbywającego
- Pełnomocnictwo (do złożenia wniosku jak i do odbioru zaświadczenia) powinno być udzielone na druku PPS-1 oraz złożone wraz z wnioskiem. Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) upoważnia do określonych w nim czynności należących do właściwości organu podatkowego
- Pełnomocnictwo składane za pośrednictwem platformy e-PUAP powinno być podpisane elektronicznie bądź elektronicznie uwierzytelnione notarialnie
- Wszelkie zmiany dotyczące złożonego pełnomocnictwa szczególnego PPS-1 należy zgłaszać na druku OPS-1 „zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego”.
- Podając we wniosku nr telefonu lub e-mail szybciej wyjaśnimy ewentualne problemy związane z jego realizacją
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Organ podatkowy wydaje zaświadczenia bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku.
Miejsce załatwienia
Wydział Finansowy
Oddział Księgowości Podatkowej
ul. Sienkiewicza 61A, 90-009 Łódź
Podatek od nieruchomości
Osoby fizyczne: pok. 0.27 tel.: + 48 (42) 638-58-77
Osoby prawne: pok. 0.27 tel.: + 48 (42) 638-45-38
Podatek rolny/ leśny/ od środków transportowych
Osoby fizyczne oraz prawne: pok. 0.27 tel.: + 48 (42) 638-58-77
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Rejestracja wizyty przez Internet na stronie https://wizyty.uml.lodz.pl/
Opłaty
Opłata skarbowa:
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
od wydania zaświadczenia o niezaleganiu lub stwierdzającego stan zaległości | 21 zł |
od wydania zaświadczenia o płatnościach podatku | 17 zł |
w przypadku udzielenia pełnomocnictwa szczególnego PPS-1. Należną opłatę skarbową wnosi się, od każdego stosunku pełnomocnictwa tytułem przelewu: „opłata skarbowa od pełnomocnictwa”. Nie zapłacisz opłaty skarbowej za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, rodzicom, dzieciom, wnukom, babci, dziadkowi lub rodzeństwu – wskaż w pełnomocnictwie stopień pokrewieństwa | 17 zł |
Należną opłatę skarbową wpłać na rachunek bankowy Wydziału Finansowego UM Łodzi: Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
Oddział Księgowości Podatkowej
ul. Sienkiewicza 61A, 90-009 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
- osobiście:
- Sala obsługi Wydziału Finansowego UMŁ, pokój 0.27, ul Sienkiewicza 61A
- elektronicznie:
- ePUAP
Pamiętaj! Nie załatwisz sprawy przesyłając wniosek pocztą elektroniczną (e-mail)
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stanu zaległości
Pamiętaj! Z dostępnych formularzy wybierz: „wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości”
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o płatnościach podatku
Pamiętaj! Wyczerpująco określ zakres żądania
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy
Pamiętaj! Wyczerpująco określ zakres żądania oraz wskaż spadkodawcę
- Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za zaświadczenie
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
- Zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPS-1)
- Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo
- Zgoda zbywającego
- Postanowienie o nabyciu spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- rozporządzenie Finansów z 24 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw
Tryb odwoławczy
- Odmowa wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o żądanej treści następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie
- W przypadku postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia zażalenie wniesiesz do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Finansowego UM Łodzi w terminie 7 dni od daty doręczenia Tobie postanowienia
- Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą