Zmiana zezwolenia na regularny / regularny specjalny przewóz drogowy

Skrócony opis procedury

Zezwolenie na wykonywanie regularnych/regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym zmienia się w przypadku:

  1. zmiany nazwy, siedziby i adresu przedsiębiorcy
  2. zmiany rozkładu jazdy  (przebiegu trasy, zwiększenia pojemności pojazdów, częstotliwości ich kursowania lub zmian godzin odjazdów z poszczególnych przystanków)

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    osobiście lub pocztą

  • Krok 2

    Czekaj na weryfikację

    otrzymasz informację o weryfikacji lub konieczności złożenia dokumentów

  • Krok 3

    Złóż dokumenty i/lub popraw rozkład

    tylko w przypadku braków w dokumentach lub błędów w rozkładzie

  • Krok 4

    Czekaj na uzgodnienie ze Starostwa

    w przypadku linii z Łodzi do sąsiedniego powiatu i zmiany rozkładu

  • Krok 5

    Czekaj na notę księgową

    nota z wysokością opłaty wysyłana jest drogą elektroniczną

  • Krok 6

    Wnieś opłatę

    wpłać kwotę wskazaną w nocie

  • Krok 7

    Prześlij potwierdzenie wpłaty

    drogą elektroniczną

  • Krok 8

    Odbierz zmienione dokumenty

    po uzgodnieniu metody odbioru – pocztą lub osobiście

Przydatne informacje

  • wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • możliwość złożenia wniosku podczas wizyty w urzędzie
  • wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się na wizytę
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • sprawa wymaga wniesienia opłaty

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Dokonanie zmiany zezwolenia na regularny/regularny specjalny przewóz osób w krajowym transporcie drogowym wymaga złożenia wniosku w formie papierowej w kancelarii urzędu bądź przesłania wniosku drogą pocztową na adres urzędu. Do wniosku należy dołączyć wymagane załączniki.

W przypadku zmiany nazwy, siedziby i/lub adresu przedsiębiorcy, urząd po pozytywnej weryfikacji dokumentów wydaje decyzję zmieniającą lub zezwolenie na nowym druku oraz wypisy z zezwolenia na nowych drukach i opieczętowuje rozkłady jazdy.

W  przypadku zmiany rozkładu jazdy, urząd po pozytywnej weryfikacji dokumentów,  dokonuje analizy sytuacji rynkowej (w przypadku linii regularnych, nie dotyczy ograniczenia kursowania), uzgadnia przebieg linii z właściwym starostą (w przypadku linii po Łodzi i sąsiednim powiecie) i wydaje decyzję zmieniającą lub zezwolenie na nowym druku oraz wypisy z zezwolenia na nowych drukach i opieczętowuje rozkłady jazdy.

W przypadku negatywnej weryfikacji, urząd wzywa do doniesienia dokumentów i/lub poprawy rozkładu jazdy. Jeżeli wnioskodawca nie doniesie dokumentów lub nie poprawi rozkładu, urząd pozostawia sprawę bez rozpoznania (nie wydaje zmiany).

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

30 dni (w szczególnych przypadkach postępowanie może zostać przedłużone o kolejny miesiąc)

Miejsce załatwienia

Wydział Transportu Drogowego i Biletów w Zarządzie Dróg i Transportu
90-002 Łódź, ul. Tuwima 36
Kancelaria

Tel. +48 (42) 638-58-49

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie wymaga umówienia wizyty.

Opłaty

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Obszar PowiatuObszar wykraczający poza jeden powiat
Okres ważności zezwolenia do 1 roku250350
Okres ważności zezwolenia do 2 lat 300 400
Okres ważności zezwolenia do 3 lat350450
Okres ważności zezwolenia do 4 lat450550
Okres ważności zezwolenia do 5 lat550600
  • Opłaty przypadku zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób wynoszą 50% w/w opłat.
  • Za zmianę zezwolenia pobiera się opłatę w wysokości 10% wartości zezwolenia.
  • Za wydanie wypisu w przypadku zmiany zezwolenia pobiera się opłatę w wysokości 5% wartości zezwolenia.

Numer konta do opłaty za zmianę zezwolenia:

Bank Pekao S.A. z siedzibą w Warszawie, 66 1240 1037 1111 0011 0911 2821.

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
skarbowa za pełnomocnictwo (z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu)17 zł

Nr konta Urzędu Miasta Łodzi do opłaty skarbowej:

Bank Pekao S.A Oddział w Warszawie, nr: 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073, Urząd Miasta Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-004 Łódź.
 

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Zarząd Dróg i Transportu
      ul. Tuwima 36
      90-002 Łódź
  • osobiście:
    • Kancelaria ul. Tuwima 36
  • pocztą elektroniczną: zdit [at] zdit.uml.lodz.pl (zdit[at]zdit[dot]uml[dot]lodz[dot]pl) i przystanki [at] zdit.uml.lodz.pl (przystanki[at]zdit[dot]uml[dot]lodz[dot]pl)

Termin składania dokumentów

W przypadku zmiany nazwy lub siedziby i adresu przedsiębiorcy nie później niż 14 dni od dnia dokonania zmiany.

W przypadku zmiany rozkładu jazdy w dowolnym momencie. Należy jednak pamiętać iż procedura zmiany zezwolenia może trwać miesiąc (30 dni), a w szczególnych przypadkach nawet 2 miesiące, dlatego wniosek należy złożyć odpowiednio wcześniej przed rozpoczęciem wykonywania przewozów na zmienionym rozkładzie.

Wymagane dokumenty

Do złożenia:

  • Wniosek
druk do pobrania [89 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania

Załączniki do wniosku w przypadku zmiany nazwy, siedziby i adresu przedsiębiorcy:

  • Kserokopia decyzji wydanej przez organ udzielający licencji lub zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, stwierdzającej zmianę
  • Rozkład jazdy z naniesionymi zmianami (ilość wypisów + 5 szt.)

Załączniki do wniosku w przypadku zmiany rozkładu jazdy:

  • Proponowany rozkład jazdy uwzględniający przystanki, godziny odjazdów środków transportowych, długość linii komunikacyjnej, podaną w kilometrach, odległości między przystankami, kursy oraz liczbę pojazdów niezbędnych do wykonywania codziennych przewozów, zgodnie z rozkładem jazdy (ilość wypisów + 5 szt.),
  • Schemat połączeń komunikacyjnych z zaznaczoną linią komunikacyjną i przystankami (mapkę)
  • Potwierdzenie uzgodnienia zasad korzystania z obiektów dworcowych i przystanków, dokonanego z ich właścicielami lub zarządzającymi
  • Cennik zawierający ulgi ustawowe (nie załącza się w przypadku przewozów regularnych specjalnych)
  • Wykaz pojazdów, z określeniem ich liczby oraz liczby miejsc, którymi wnioskodawca zamierza wykonywać przewozy

Do wglądu:

  • Oryginały w/w dokumentów

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa o transporcie drogowym z 6 września 2001 r. (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 ze zm.)
  • ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1343 ze zm.)
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 10 kwietnia 2012 r. w sprawie rozkładów jazdy (t.j. Dz. U. z 2018 poz. 202)
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1220)
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.)

Tryb odwoławczy

Na wydaną decyzję przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z siedzibą przy ul. Piotrkowskiej 86, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Natomiast stronie służy prawo do zrzeczenia się prawa do wniesienia odwołania, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia tutejszemu organowi, oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.

Realizatorzy

Jednostka
Zarząd Dróg i Transportu
Komórka
Wydział Transportu Drogowego i Biletów