Wykreślenie hipoteki: spłata budynku, dotacja budżetowa na budowę domu, wodociągi, gazociągi, energia elektryczna, opłata za użytkowanie wieczyste gruntu

Skrócony opis procedury

Osoba fizyczna będąca właścicielem nieruchomości powinna złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    zgoda wydawana jest wyłącznie na wniosek

  • Krok 2

    Czekaj na zgodę

    zgoda jest wysyłana pocztą lub odbierana osobiście 

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online (ePUAP)
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • możliwość złożenia wniosku osobiście w punkcie kancelaryjnym
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa i wydania duplikatu
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • sprawa nie jest załatwiana od ręki

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Właściciel nieruchomości powinien złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, prowadzonej dla nieruchomości.

Wniosek można złożyć:

  • osobiście,
  • przez pełnomocnika,
  • za pośrednictwem operatora pocztowego,
  • elektronicznie przez platformę ePUAP.

Odbiór zgody następuje zgodnie z dyspozycją wnioskodawcy:

  • osobiście
  • za pośrednictwem poczty

Informacje uzupełniające

Możliwość odbioru osobistego po wcześniejszym umówieniu wizyty.

Zgodę na wykreślenie hipoteki należy we własnym zakresie dostarczyć do Sądu Rejonowego dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi XVI Wydziału Ksiąg Wieczystych, Łódź ul. Pomorska 21.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

60 dni od daty złożenia kompletnego wniosku do Urzędu. Wnioski rozpoznawane są w kolejności wpływu.

Miejsce załatwienia

Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Oddział Rozliczeń Udziałów we Wspólnotach Mieszkaniowych
II piętro, pokój 249, 268

  • Fax. +48 (42) 638-54-20
  • e-mail: %20lckm [at] uml.lodz.pl (lckm[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
  • e-mail: znn [at] uml.lodz.pl (znn[at]uml[dot]lodz[dot]pl)

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Umówienie wizyty pod nr telefonu: +48 (42) 638-53-57, +48 (42) 638-51-17.

Opłaty

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Za wydanie duplikatu 5 zł
Za pełnomocnictwo (w przypadku, gdy pełnomocnikiem jest małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo opłata nie dotyczy)17 zł

Nr konta bankowego do wniesienia opłaty skarbowej 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 110 – wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
    • ul. Zachodnia 47 (punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
    • Al. Piłsudskiego 100 (punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
    • Al. Politechniki 32 (punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
    • ul. Krzemieniecka 2b (punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

W ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki
druk do pobrania [58.5 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania

Dodatkowe dokumenty dotyczące:

  • spłaty budynku (osoby fizyczne)
  • informacja dotycząca spłaty lokalu mieszkalnego/ użytkowego/ nieruchomości, wystawiona przez Wydział Podatkowy Urzędu Miasta Łodzi, w przypadku jej posiadania
  • kserokopia pierwotnego aktu notarialnego
  • w przypadku wtórnego właściciela lokalu dokument potwierdzający następstwo prawne – akt notarialny (darowizna, poświadczenie dziedziczenia, sprzedaż), postanowienie sądu o nabyciu spadku - (kserokopia)
  • w przypadku działania przez pełnomocnika - pełnomocnictwo
  • dotacji budżetowej na budowę domu
  • kserokopia decyzji przyznającej dotację
  • kserokopia pierwotnego aktu notarialnego
  • w przypadku wtórnego właściciela lokalu dokument potwierdzający następstwo prawne – akt notarialny (darowizna, poświadczenie dziedziczenia, sprzedaż), postanowienie sądu o nabyciu spadku - (kserokopia)
  • w przypadku działania przez pełnomocnika - pełnomocnictwo
  • urządzeń infrastruktury wodociągi, kanalizacje, gazociągi
  • informacja dotycząca spłaty lokalu mieszkalnego/ użytkowego/ nieruchomości, wystawiona przez Wydział Podatkowy Urzędu Miasta Łodzi, w przypadku jej posiadania
  • kserokopia decyzji wydanej przez np. Prezydium Rady Narodowej
  • kserokopia pierwotnego aktu notarialnego
  • w przypadku wtórnego właściciela lokalu dokument potwierdzający następstwo prawne – akt notarialny (darowizna, poświadczenie dziedziczenia, sprzedaż), postanowienie sądu o nabyciu spadku - (kserokopia)
  • w przypadku działania przez pełnomocnika – pełnomocnictwo

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 6 lipca 1982 r., o księgach wieczystych i hipotece
  • ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny
  • ustawa z dnia 17 listopada 1964 r., Kodeks postępowania cywilnego
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r., o opłacie skarbowej

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości