Skrócony opis procedury
Wniosek może złożyć osoba zamieszkująca faktycznie wspólnie z najemcą nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy do chwili ustania stosunku najmu, która jest ujęta w katalogu osób § 16 ust. 1 Uchwały Nr LXVII/1975/22, w przypadku opuszczenia przez najemcę lokalu mieszkalnego, po rozwiązaniu przez niego umowy najmu.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na odpowiedź
odpowiedź otrzymasz listem poleconym na wskazany adres korespondencyjny
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- złożenie wniosku nie wymaga umówienia się na wizytę
- podpisanie umowy wymaga umówienia się na wizytę
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Osoba ubiegająca się o najem lokalu mieszkalnego składa wypełniony wniosek wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami do wynajmującego.
- Wniosek może złożyć osoba zamieszkująca faktycznie wspólnie z najemcą nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy do chwili ustania stosunku najmu, w przypadku opuszczenia przez najemcę lokalu mieszkalnego, po rozwiązaniu przez niego umowy najmu.
- Umowa najmu może być zawarta z:
- wstępnymi, zstępnymi;
- rodzeństwem;
- synową, zięciem, teściową, teściem;
- osobami przyjętymi na wychowanie na podstawie orzeczenia sądu;
- osobami uprawnionymi do zamieszkania na mocy skierowania;
- dziećmi współmałżonka,
o ile ww. osoby spełniają kryterium dochodowe, czyli ich średni miesięczny dochód na członka gospodarstwa domowego z ostatnich trzech miesięcy przed złożeniem wniosku nie przekracza:- 255% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym;
- 205% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym
- W przypadku gdy wniosek jest niekompletny lub nie złożono wszystkich wymaganych dokumentów, wynajmujący wyznacza 14 dniowy termin na uzupełnienie wniosku. Niedotrzymanie wymienionego terminu powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
- Weryfikacja złożonego wniosku następuje po skompletowaniu wniosku zawierającego wszystkie wymagane dokumenty, w tym pozyskane przez Wynajmującego stosowne oświadczenia oraz wywiady na okoliczność zamieszkiwania Wnioskodawcy w przedmiotowym lokalu do chwili ustania stosunku najmu.
- Wynajmujący zawiadamia wnioskodawcę na piśmie o sposobie rozstrzygnięcia wniosku.
Informacje uzupełniające
Wniosek należy złożyć wraz z kompletem wymaganych dokumentów. W przypadku niedostarczenia wymaganych dokumentów w wyznaczonym 14 dniowym terminie przez wynajmującego wniosek zostaje pozostawiony bez rozpoznania.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Weryfikacja złożonego wniosku następuje po skompletowaniu wniosku zawierającego wszystkie wymagane dokumenty, w tym pozyskane przez Wynajmującego stosowne oświadczenia oraz wywiady na okoliczność zamieszkiwania Wnioskodawcy w przedmiotowym lokalu do chwili ustania stosunku najmu.
Miejsce załatwienia
Zarząd Lokali Miejskich
Wydział Lokali Mieszkalnych
90-514 Łódź al. Kościuszki 47
infolinia Zarządu Lokali Miejskich: +48 (42) 628-70-00
Umawianie/rezerwacja wizyty
Telefonicznie: +48 (42) 628-70-00
Pocztą elektroniczną: zlm [at] zlm.lodz.pl (zlm[at]zlm[dot]lodz[dot]pl)
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Zarząd Lokali Miejskich
al. Kościuszki 47
90-514 Łódź
- Zarząd Lokali Miejskich
- osobiście:
- Zarząd Lokali Miejskich al. Kościuszki 47
- RON „Centrum” ul. Piotrkowska 238
- RON „Północ” ul. Limanowskiego 194/196
- RON „Południe” ul. Ciasna 19A
- RON „Wschód” ul. Sobolowa 1
- RON „Zachód” ul. Wapienna 15
- RON „Zasobu Obcego” ul. Ciasna 19a
- pocztą elektroniczną: zlm [at] zlm.lodz.pl (zlm[at]zlm[dot]lodz[dot]pl)
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Dokumenty można składać w ciągu całego roku
Wymagane dokumenty
Do złożenia:
- Wniosek o oddanie w najem lokalu stanowiącego zasób mieszkaniowy Łodzi, po opuszczeniu lokalu przez najemcę
- Oświadczenie o stanie majątkowym członków gospodarstwa domowego
- Oświadczenie o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu położonego w tej samej lub pobliskiej miejscowości
- Deklaracja o dochodach gospodarstwa domowego
- Kserokopia zaświadczenia o wymeldowaniu byłego najemcy (oryginał do wglądu)
- Kserokopie dokumentów potwierdzających stopień pokrewieństwa z byłym najemcą (oryginały do wglądu)
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- uchwała Nr LXVII/1975/22 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 października 2022 roku w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łodzi (tekst jednolity opublikowany w Dz. Urz. Województwa Łódzkiego z dnia 8 listopada 2022 r. poz. 6169)
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zmianami)
- ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 21 czerwca 2001 r. (Dz.U.2001 Nr 71 poz. 733 z późn. zmianami).
Tryb odwoławczy
Brak
elektronicznie, w urzędzie, pocztą lub mailem