Skrócony opis procedury
Pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną może ubiegać się o zwrot kosztów wyposażenia stworzonego dla niej stanowiska pracy.
Dofinansowanie wynosi do 15-krotności przeciętnego wynagrodzenia każdego wyposażonego stanowiska pracy, a tworzone stanowiska należy utrzymać przez okres co najmniej 36 miesięcy.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na rozpatrzenie wniosku
pismo o sposobie rozpatrzenia wniosku wysyłane jest pocztą
- Krok 3
Ustal termin zawarcia umowy z urzędem
urząd skontaktuje się telefonicznie w celu ustalenia terminu
- Krok 4
Podpisz umowę z urzędem
- Krok 5
Wyposaż stanowisko pracy
Dokonaj zakupów zgodnie z zawartą umową
- Krok 6
Zatrudnij osobę bezrobotną
zatrudnij osobę na podstawie wydanego skierowania do pracy
- Krok 7
Dokonaj rozliczenia zakupów
przedstaw dokumenty potwierdzające dokonanie zakupów
- Krok 8
Odbierz refundację
Przydatne informacje
- druki wniosków dostępne na stronie internetowej urzędu w terminach określonych przez urząd w ramach prowadzonego naboru
- możliwość złożenia wniosku online, możliwość przesłania wniosku pocztą
- informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku wysyłana listownie
- konieczność osobistej wizyty w celu zawarcia umowy
- wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
- zatrudnienie osoby niepełnosprawnej na podstawie wydanego skierowania do pracy
- refundacja wypłacana na podstawie zawartej umowy, rozliczonych zakupów oraz zatrudnienia skierowanego osoby niepełnosprawnej
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Pracodawca ubiegający się o zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej składa odpowiedni wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łodzi właściwym ze względu miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotnej lub poszukującej pracy niepozostającej w zatrudnieniu.
- Druki wniosków można pobrać ze strony internetowej Powiatowego Urzędu Pracy w Łodzi z zakładki Dla pracodawców i przedsiębiorców (Dokumenty do pobrania) lub osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Łodzi, przy ul. Milionowej 91, dodatkowo istnieje możliwość elektronicznego wypełnienia i złożenia wniosku poprzez System Obsługi Wsparcia SOW. Druki wniosków dostępne są w terminach określonych przez Urząd w ramach prowadzonego naboru.
- Uzyskanie dofinansowania uzależnione jest od limitu środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnościami, którymi dysponuje Powiatowy Urząd Pracy w Łodzi.
- Przyznanie zwrotu kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy odbywa się na podstawie umowy między starostą a pracodawcą.
- Beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do zawieranej umowy musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.
Informacje uzupełniające
Forma pomocy
Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla osoby z niepełnosprawnościami to pomoc finansowa udzielana przez Powiatowy Urząd Pracy w Łodzi w związku z wyposażeniem lub doposażeniem stanowiska pracy i zatrudnieniem na tym stanowisku skierowanej osoby z niepełnosprawnościami, zarejestrowanej w tut. Urzędzie jako bezrobotna lub poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu.
Zwrot kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy może być przyznana do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Kryteria przyznania
O zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy może ubiegać się pracodawca, który:
- prowadzi działalność przez okres co najmniej 12 miesięcy;
- przez okres 36 miesięcy zatrudni osobę niepełnosprawną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotną albo poszukującą pracy niepozostającą w zatrudnieniu.
Warunkiem dokonania zwrotu kosztów jest uzyskanie pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy – wydanej na wniosek starosty – o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności zatrudnionego pracownika lub w przypadku gdy zatrudnienie osoby niepełnosprawnej nie wymagało przystosowania o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.
Zwrot kosztów obejmuje udokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy wraz z niepodlegającym odliczeniu podatkiem VAT i podatkiem akcyzowym. Jednakże zwrotowi nie podlegają koszty poniesione przez pracodawcę przed dniem zawarcia umowy.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Wnioski na finansowane ze środków PFRON refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej rozpatrywane są w terminie 30 dni od daty otrzymania przez Urząd kompletnego wniosku. W przypadku nieprawidłowości lub braków formalnych w złożonym wniosku, wnioskodawca wzywany jest do usunięcia nieprawidłowości lub uzupełnienia dokumentów w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
Miejsce załatwienia
Powiatowy Urząd Pracy w Łodzi
ul. Milionowa 91
93-121 Łódź
Infolinia powiatowych urzędów pracy: 19 524
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie i osobiście:
- Powiatowy Urząd Pracy w Łodzi
ul. Milionowa 91
93-121 Łódź
- Powiatowy Urząd Pracy w Łodzi
- elektronicznie:
- e-PUAP
- System Obsługi Wsparcia SOW
Termin składania dokumentów
Terminy naboru wniosków ogłasza każdorazowo Dyrektor PUP w Łodzi.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o refundację pracodawcy kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej wraz z załącznikami:
(Druki wniosków o zwrot kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej publikowane są na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy w Łodzi https://lodz.praca.gov.pl/ w terminach naborów wniosków wskazanych w ogłoszeniach o naborach.)
formularz elektroniczny (ePUAP)
- Oświadczenie dotyczące pomocy de minimis – limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Formularz zgłoszenia oferty pracy
- Oświadczenie poręczyciela
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - art. 26e
- rozporządzenie MPiPS z dnia 11 marca 2011 roku w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej
Tryb odwoławczy
Brak
elektronicznie, w urzędzie lub pocztą