Przyjmowanie i rozpatrywanie petycji

Procedury powiązane
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Urzędzie Miasta Łodzi
Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących spotkania z Prezydentem i Wiceprezydentami Miasta Łodzi oraz Sekretarzem i Skarbnikiem Miasta
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy

Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. 

Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów - w interesie: publicznym, podmiotu wnoszącego petycję albo podmiotu trzeciego, za jego zgodą.

O tym czy pismo jest petycją decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna. 

Petycje mogą być wnoszone w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Wymogi formalne

Petycje powinny zawierać oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję oraz wskazanie miejsca zamieszkania bądź siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji. 

Petycje niezawierające oznaczenia podmiotu oraz adresu wnoszącego, pozostawia się bez rozpoznania.

Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów – przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.

Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego - w przypadku gdy petycja jest składana w interesie podmiotu trzeciego.

Informacje uzupełniające

Odwzorowanie cyfrowe petycji wpływających do Urzędu Miasta Łodzi wraz z informacją o dacie ich złożenia oraz – w przypadku wyrażenia zgody na umieszczenie danych – imienia i nazwiska albo nazwy podmiotu wnoszącego petycje, zamieszczane jest na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi.

Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

3 miesiące

Petycje powinny być załatwione bez zbędnej zwłoki, nie później, niż w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia. Jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, organ może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna).

W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od podmiotu rozpatrującego petycję uniemożliwiających rozpatrzenie petycji we wskazanym terminie, termin ten ulega przedłużeniu, nie dłużej jednak niż o kolejne 3 miesiące.

Miejsce załatwienia

Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami
Oddział ds. Skarg
90-440 Łódź, ul. Piotrkowska 153
pok. 208, 209, 217

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Opłaty
Opłaty

Brak

Dokumenty
Wymagane dokumenty
  • Petycja

formularz elektroniczny (ePUAP)

Formularz   

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

klauzula informacyjna do pobrania

Szablon   
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870)
  • zarządzenie Nr 3488/VIII/20 Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ustalenia zasad przyjmowania, rejestrowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Urzędzie Miasta Łodzi oraz rozpatrywania petycji przez miejskie jednostki organizacyjne
Tryb odwoławczy

Postępowanie jednoinstancyjne

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;