Baza Wiedzy

Liczba znalezionych procedur: 18
Nazwa procedury Kategoria Jednostka Skrócony opis procedury Sekcje
Bezprzetargowa sprzedaż/oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste (poza spółdzielniami i wspólnotami mieszkaniowymi, PZD i dotychczasowymi posiadaczami)

Procedura ma na celu sprzedaż nieruchomości w trybie bezprzetargowym zgodnie z art. 37 ust. 2 i ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, po uprzednim zweryfikowaniu możliwości zbycia nieruchomości, oraz podjęciu uchwał Rady Miejskiej (jeśli wymagana) i zarządzeń Prezydenta Miasta zgodnie z: patrz „Sposób załatwienia sprawy” oraz „Podstawa prawna”. Tryb dedykowany jest podmiotom spełniającym przesłanki sprzedaży bezprzetargowej, w tym użytkownikom wieczystym występującym o nabycie gruntów gospodarczych w trybie zwykłym (art. 32 i art. 69 ww. ustawy) jak występujących z żądaniem nabycia prawa własności (art. 198g i następne ww. ustawy).

Dokonanie darowizny nieruchomości Miasta na cele publiczne

Procedura ma na celu przeniesienie prawa własności do nieruchomości w drodze darowizny na rzecz podmiotu realizującego cele publiczne, po uprzednim przeprowadzeniu weryfikacji możliwości zbycia nieruchomości oraz weryfikacji możliwości zastosowania trybu darowizny a także po podjęciu uchwały Rady Miejskiej w Łodzi i zarządzeń Prezydenta Miasta zgodnie z: patrz. „Sposób załatwienia sprawy” oraz „Podstawa prawna”.

Nabywanie nieruchomości w drodze wykupu, zamiany lub darowizny

Procedura ma na celu nabycie przez Miasto Łódź nieruchomości (poprzez wykup, zamianę lub darowiznę) na cele publiczne, na realizację zadań inwestycyjnych wpisanych do budżetu Miasta Łodzi, Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Łodzi lub innych zadań realizowanych przez Miasto oraz w celu umożliwienia prawidłowego i racjonalnego gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Miasta.

Organizacja przetargów na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Miasta Łodzi i Skarbu Państwa

Procedura dotyczy sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości stanowiących własność Miasta Łodzi lub Skarbu Państwa. W przetargu mogą wziąć udział osoby które w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o przetargu wniosą wadium i przedłożą wskazane w ogłoszeniu o przetargu dokumenty i oświadczenia.

Organizacja przetargów na sprzedaż samodzielnych lokali mieszkalnych i użytkowych wraz z udziałem w prawie własności gruntu, stanowiących własność Miasta Łodzi

Procedura dotyczy sprzedaży w drodze przetargu samodzielnych lokali mieszkalnych i samodzielnych lokali użytkowych wraz z udziałem w prawie własności gruntu, stanowiących własność Miasta Łodzi. W przetargu mogą wziąć udział osoby które w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o przetargu wniosą wadium i przedłożą wskazane w ogłoszeniu o przetargu dokumenty i oświadczenia.

Postępowanie w sprawie zwrotu kwoty równej bonifikacie udzielonej przez Miasto Łódź przy sprzedaży lokalu na rzecz najemcy

Zbycie lokalu mieszkalnego nabytego od Miasta z bonifikatą, przed upływem 5 lat od daty jego nabycia spowoduje, że Prezydent Miasta wzywa zbywcę do zwrotu zwaloryzowanej bonifikaty. Wezwanie do zwrotu bonifikaty nie zostanie skierowane, gdy zbycie nastąpiło na rzecz osoby bliskiej lub dokonano zamiany lokalu mieszkalnego na inny lokal mieszkalny lub nieruchomość przeznaczoną lub wykorzystywaną na cele mieszkaniowe albo nastąpiła sprzedaż lokalu mieszkalnego, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczone zostały w całości w ciągu 12 m-cy na zakup innego lokalu mieszkalnego, albo nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe.

Przedłużenie umów użytkowania wieczystego

Przesłanki przedłużenia okresu użytkowania wieczystego nieruchomości określa art. 236 § 2 Kodeksu cywilnego. Wniosek o przedłużenie może złożyć dotychczasowy użytkownik wieczysty w ciągu ostatnich pięciu lat przed upływem terminu lub wcześniej jeżeli okres amortyzacji zamierzonych na użytkowanym gruncie nakładów jest znacznie dłuższy aniżeli czas, który pozostaje do upływu zastrzeżonego w umowie terminu.

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, będącej własnością gminy Miasto Łódź

Przesłanki i zasady przekształcenia określa ustawa z dnia 29.07.2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Wniosek o przekształcenie mogą złożyć osoby fizyczne będące w dniu 13.10.2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod zabudowę na cele mieszkaniowe lub pod zabudowę garażami oraz nieruchomości rolnych. W decyzji ustalana jest opłata z tytułu przekształcenia. Wysokość opłaty jest ustalana na podstawie wyceny nieruchomości sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego.

Przekształcenie z mocy prawa prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanej na cele mieszkaniowe będącej własnością Gminy Miasto Łódź

1 stycznia 2019 r. nastąpiło przekształcenie z mocy prawa prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności. Dokumentem potwierdzającym ten fakt jest zaświadczenie, które wydawane jest z urzędu (bezpłatnie) lub na wniosek (w tym przypadku konieczne jest wniesienie opłaty skarbowej w wysokości 50 zł). W zaświadczeniu wskazana jest wysokość rocznej opłaty przekształceniowej, termin jej płatności oraz indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy wnosić opłatę. Zawiera również informację o możliwości ubiegania się o bonifikatę w przypadku zadeklarowania wniesienia opłaty w formie jednorazowej.

Sporządzanie aneksów do umów notarialnych

Właściciel lokalu/zarządca nieruchomości w składanym piśmie wskazuje czego ma dotyczyć sprostowanie umowy notarialnej (np. numeru/ struktury/powierzchni użytkowej lokalu, wysokości udziału, opłaty rocznej, numeru piętra, numeru księgi wieczystej, numeru i powierzchni działki, adresu).
Korekta umowy następuje w formie aktu notarialnego i poprzedzona jest podpisaniem aneksu w zakresie zmian pomiędzy Miastem Łódź a właścicielem lokalu.

Sprzedaż lokali komunalnych na rzecz najemców (garaży, lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, domów jednorodzinnych)

Sprzedaż lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży, domów jednorodzinnych na rzecz najemców. Najemca lokalu może nabyć najmowany lokal, jeżeli lokal znajduje się na nieruchomości, z której prowadzona jest sprzedaż lokali oraz jeżeli najemca nie zalega z opłatami na rzecz Miasta.

Sprzedaż lub oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu

Procedura ma na celu sprzedaż prawa własności do nieruchomości lub oddanie jej w użytkowanie wieczyste nabywcy wyłonionemu z drodze przetargu, po uprzednim przeprowadzeniu weryfikacji możliwości zbycia/oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości, oraz podjęciu odpowiednich uchwał Rady Miejskiej (jeśli wymagana) i zarządzeń Prezydenta Miasta zgodnie z: patrz. „Sposób załatwienia sprawy” oraz „Podstawa prawna”.

Sprzedaż udziałów Miasta Łodzi we współwłasności nieruchomości

Procedura ma na celu sprzedaż udziałów Miasta Łodzi we współwłasności nieruchomości w trybie bezprzetargowym zgodnie z art. 37 ust. 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami, po uprzednim zweryfikowaniu możliwości zbycia nieruchomości oraz podjęciu zarządzenia/-ń Prezydenta Miasta zgodnie z: patrz. „Sposób załatwienia sprawy” oraz „Podstawa prawna”. Tryb dedykowany jest współwłaścicielom lub innym podmiotom zainteresowanym nabyciem udziału, w przypadku, gdy o zakup udziału nie wystąpi żaden ze współwłaścicieli.

Sprzedaż w drodze przetargu wolnych lokali komunalnych

Sprzedaż lokali w drodze ustnego przetargu. nieograniczonego, w którym mogą wziąć udział osoby fizyczne i prawne po spełnieniu warunków określonych w ogłoszeniu o przetargu.

Ulgi w spłacie należności Miasta Łodzi o charakterze cywilnoprawnym stanowiącym dochód Wydziału Zbywania i Nabywania Nieruchomości

Wniosek o udzielnie ulgi (rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności czy umorzenie) jest kierowany jest do Wydziału Zbywania i Nabywania Nieruchomości wraz z uzasadnieniem oraz z niezbędnymi do jego rozpatrzenia dokumentami potwierdzającymi trudną sytuacje dłużnika. 
Udzielenie ulgi jest możliwe wyłącznie w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym.
Po przeanalizowaniu sprawy oraz dokumentów załączonych do wniosku dłużnik zostaje poinformowany o możliwości lub braku możliwości zawarcia stosownej umowy w sprawie udzielenia ulgi.

Wykreślenie hipoteki: spłata budynku, dotacja budżetowa na budowę domu, wodociągi, gazociągi, energia elektryczna, opłata za użytkowanie wieczyste gruntu

Osoba fizyczna będąca właścicielem nieruchomości powinna złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki.

Wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki ustanowionej z tytułu zabezpieczenia spłaty zwaloryzowanej bonifikaty

Po upływie 5 lat od nabycia od Gminy:
Właściciel lokalu mieszkalnego, który zachował prawo własności lokalu, po upływie 5 lat powinien złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu.
Przed upływem 5 lat od nabycia od Gminy:
Pierwotny lub wtórny właściciel lokalu mieszkalnego (który nabył lokal, od pierwotnego właściciela), powinien złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu.

Wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki z tytułu spłaty reszty ceny za lokal

Właściciel lokalu, który wykupił lokal w systemie ratalnym, po dokonaniu spłaty należności powinien złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu.