Baza Wiedzy

Liczba znalezionych procedur: 437
Nazwa procedury Kategoria Jednostka Skrócony opis procedury Sekcje
50-lecie pożycia małżeńskiego

Z okazji 50-tej rocznicy zawarcia małżeństwa Prezydent RP przyznaje medal „Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie”. Urząd Stanu Cywilnego pośredniczy w przekazywaniu wniosków o nadanie medalu, przyjmując zgłoszenia i weryfikując dane.

Aktualizacja opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości gminnej

Postepowanie w sprawie aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu wszczynane jest z urzędu lub na wniosek jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, dla której ustanowiono trwały zarząd konkretną nieruchomością gminną.

Podstawą aktualizacji jest zmiana wartości nieruchomości od czasu ostatniej aktualizacji, ustalana na podstawie operatu szacunkowego, sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego na zlecenie Miasta Łodzi.

Nowa opłata roczna obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja o aktualizacji opłaty stała się ostateczna.

Aktualizacja opłat rocznych za trwały zarząd ustanowiony na nieruchomościach Skarbu Państwa

Procedura aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu wszczynana jest z urzędu lub na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomość w trwałym zarządzie. Ustalona w postepowaniu nowa opłata z tytułu trwałego zarządu obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja stała się ostateczna.

Aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa

Aktualizację opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste (z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego) następuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym złożono wniosek i udowodniono zmianę wartości gruntu. 

Aktualizacja opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste

Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej podlega aktualizacji nie częściej niż raz na 3 lata, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Aktualizacja opłaty rocznej następuje z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego nieruchomości gruntowej, na podstawie wartości nieruchomości gruntowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym.

Aktywizacja zawodowa repatriantów – dla pracodawcy

Udzielenie wsparcia finansowego przedsiębiorcy zatrudniającemu repatrianta na przeszkolenie, utworzenie stanowiska, wynagrodzenie, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne dla repatrianta.

Aktywizacja zawodowa repatriantów – dla repatrianta

Udzielenie wsparcia finansowego repatriantowi na podniesienie kwalifikacji zawodowych.

Aplikowanie przez kandydatów na praktyki i staże w serwisie praktyki.lodz.pl

Serwis www.praktyki.lodz.pl umożliwia studentom i absolwentom łódzkich uczelni zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe na rynku pracy. Zarejestrowani użytkownicy portalu mogą aplikować na dostępne oferty praktyk i staży w łódzkich firmach.

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Właściciel pojazdu, w celu czasowego wycofania pojazdu z ruchu, składa wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.

Czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody

Czasowe zajęcie nieruchomości jest możliwe w przypadku spełnienia jednej z przesłanek tj. wystąpienia siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody.  O czasowe zajęcie można ubiegać się również w przypadku nagłej potrzeby zapobieżenia znacznej szkodzie wynikającej z awarii. Wydanej decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. O decyzję może wystąpić podmiot do zadań którego należy utrzymanie urządzeń infrastruktury technicznej lub utrzymanie nieruchomości.  Decyzja może być również wydana z urzędu.

Dodatkowa tablica rejestracyjna wydawana dla pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli

Właściciel pojazdu, w celu wydania dodatkowej tablicy rejestracyjnej do oznaczania bagażnika, składa wniosek o wydanie dodatkowej zalegalizowanej tablicy rejestracyjnej.

Dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego

O dofinansowanie mogą wnioskować pracodawcy zatrudniający pracowników młodocianych w celu przygotowania zawodowego – nauka zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy. 
Kwota dofinansowania jest zależna od okresu kształcenia młodocianego i wynosi:

  • dla nauki zawodu - do 8081 zł za pełen okres kształcenia tj. 36 m-cy
  • dla przyuczenia do wykonywania określonej pracy - do 254 zł za każdy pełny miesiąc kształcenia.

W przypadku nauki zawodu prowadzonej w zawodach w II części prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy wysokość kwoty dofinansowania wynosi do 10 000 tyś.

Dokonanie darowizny nieruchomości Miasta na cele publiczne

Procedura ma na celu przeniesienie prawa własności do nieruchomości w drodze darowizny na rzecz podmiotu realizującego cele publiczne, po uprzednim przeprowadzeniu weryfikacji możliwości zbycia nieruchomości oraz weryfikacji możliwości zastosowania trybu darowizny a także po podjęciu uchwały Rady Miejskiej w Łodzi i zarządzeń Prezydenta Miasta zgodnie z: patrz. „Sposób załatwienia sprawy” oraz „Podstawa prawna”.

Dokonanie darowizny nieruchomości Skarbu Państwa na cele publiczne wpłynięcie wniosku o dokonanie darowizny na cel publiczny,analiza stanu prawnego nieruchomości z punktu widzenia możliwości dokonania darowizny nieruchomości Skarbu Państwa (wykluczenie obowiązku…
Dokonanie zamiany nieruchomości Skarbu Państwa wpłynięcie wniosku o dokonanie zamiany lub wszczęcie postępowania z urzędu,analiza z punktu widzenia zasadności dokonania zamiany nieruchomości przez Skarb Państwa; analiza stanu prawnego…
Dokonywanie wpisu oraz zmian wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Dokonywanie wpisu oraz zmian wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości dokonuje się na wniosek przedsiębiorcy.

Dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku

Uzyskanie dotacji na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, położonym na obszarze miasta Łodzi wymaga złożenia kompletnego wniosku przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną posiadające tytuł prawny do zabytku. Po zakończeniu naboru wniosków do prac przystępuje komisja. Rozstrzygnięcie naboru następuje po uchwaleniu przez Radę Miejską w Łodzi budżetu miasta Łodzi na dany rok. Po zakończeniu prac komisji i podjęciu uchwały przez Radę Miejską w Łodzi w sprawie udzielenia dotacji, wysyłane są pisemne powiadomienia do wnioskodawców o rozstrzygnięciach komisji.

Dotacje na roboty budowlane, prace konserwatorskie i restauratorskie budynków położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji

Uzyskanie dotacji na roboty budowlane, prace konserwatorskie i restauratorskie budynków położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji wymaga złożenia kompletnego wniosku przez właściciela lub użytkownika wieczystego (w tym min. wspólnoty mieszkaniowe) nieruchomości. Po zakończeniu naboru wniosków do prac przystępuje komisja. Rozstrzygnięcie naboru następuje po uchwaleniu przez Radę Miejską w Łodzi budżetu miasta Łodzi na dany rok. Po zakończeniu prac komisji i akceptacji wyników przez Prezydenta Miasta Łodzi, wyniki publikowane są w BIP oraz wysyłane są pisemne powiadomienia do wnioskodawców o rozstrzygnięciach komisji.

Dzierżawa nieruchomości, ustalanie opłaty za bezumowne korzystanie z nieruchomości, wydanie pozwolenia na zajęcie terenu

Procedura dotyczy odpłatnego udostępnienia nieruchomości stanowiących własność Miasta Łodzi zainteresowanemu korzystaniem z gruntu.

Egzekucja administracyjna należności pieniężnych na podstawie przyjętych do realizacji tytułów wykonawczych

Prowadzenie postępowań egzekucyjnych do osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, objętych tytułem wykonawczym, poprzez zastosowanie środków egzekucyjnych obowiązków o charakterze pieniężnym.

Przyjmowanie wniosków, skarg i zarzutów w sprawach wszczętych postępowań egzekucyjnych obowiązków o charakterze pieniężnym oraz wydawanie w tych sprawach postanowień.

Egzekucja administracyjna obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie obowiązków nałożonych w ramach zadań UMŁ

Egzekucja administracyjna obowiązków o charakterze niepieniężnym, prowadzona z urzędu, w zakresie zadań własnych, zadań zleconych i zadań z zakresu administracji rządowej oraz obowiązków wynikających z decyzji i postanowień z zakresu administracji publicznej wydawanych w ramach Urzędu Miasta Łodzi.

Generowanie profilu kandydata na kierowcę

Profil Kandydata na Kierowcę (PKK) jest to indywidualny numer przyszłego kierowcy, bez którego nie można rozpocząć szkolenia ani przystąpić do egzaminu.

Wydaje go urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania na podstawie orzeczenia lekarskiego, fotografii, kserokopii prawa jazdy (jeżeli dotyczy), po okazaniu dokumentu tożsamości i wyrażeniu pisemnej zgody przez rodzica lub opiekuna prawnego w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat. Kandydaci ubiegający się o prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E lub pozwolenie na kierowanie tramwajem doręczają również orzeczenie psychologiczne.

Identyfikator typu C upoważniający do postoju na ulicy Piotrkowskiej na odcinku od pl. Wolności do al. Mickiewicza/al. Piłsudskiego

W celu otrzymania identyfikatora typu C upoważniającego do wjazdu na ul. Piotrkowską należy się zgłosić do Oddziału ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Dostępności (Zachodnia 47, parter, wejście naprzeciw portierni) wraz z wymaganymi dokumentami.

Impreza artystyczna lub rozrywkowa

W ramach procedury rejestrowane są zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia imprez artystycznych lub rozrywkowych na terenie Miasta Łodzi.

Impreza masowa

W ramach procedury wydawane są decyzje administracyjne zezwalające lub odmawiające zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej (lub cyklu imprez masowych) na terenie Miasta Łodzi.

Indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego (osoby prawne, osoby fizyczne)

Każdy podmiot może złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych oraz opłaty skarbowej i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w którym przedstawia stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz swoje stanowisko w sprawie ich oceny prawnej. Prezydent Miasta wydaje indywidualną interpretację podatkową w terminie 3 m-cy zajmując swoje stanowisko w sprawie. Zastosowanie się do interpretacji podatkowej skutkuje ochroną wnioskodawcy w sprawie stanowiącej jej przedmiot.

 

Informacja o organizacjach pozarządowych

Udzielanie informacji o organizacjach pozarządowych mających siedzibę na terenie Miasta Łodzi.

Informacje udzielane są każdemu, kto wyrazi potrzebę uzyskania takiej informacji.

Informacje o wyrobach zawierających azbest

Po otrzymaniu zawiadomienia od osoby fizycznej o wyrobach zawierających azbest Prezydent Miasta Łodzi przyjmie informację.

Inicjatywa lokalna

Inicjatywa lokalna to forma współpracy Miasta Łodzi z jego mieszkańcami w celu wspólnego realizowania zadań publicznych na rzecz łódzkiej społeczności.

Mieszkańcy zgłaszają pomysły i deklarują udział w ich realizacji, który może mieć formę pracy społecznej, wkładu rzeczowego i/lub finansowego.

Inicjatywa lokalna pozwala na realizację nawet najmniejszych działań wokół siebie, własnego podwórka.

Interwencje z zakresu ustawy o odpadach

Po otrzymaniu zawiadomienia Prezydent Miasta Łodzi po rozpatrzeniu sprawy wydaje decyzję w sprawie usunięcia odpadów deponowanych w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym.