Baza Wiedzy

Liczba znalezionych procedur: 28
Nazwa procedury Kategoria Jednostka Skrócony opis procedury Sekcje
Aktualizacja opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości gminnej

Postepowanie w sprawie aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu wszczynane jest z urzędu lub na wniosek jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, dla której ustanowiono trwały zarząd konkretną nieruchomością gminną.

Podstawą aktualizacji jest zmiana wartości nieruchomości od czasu ostatniej aktualizacji, ustalana na podstawie operatu szacunkowego, sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego na zlecenie Miasta Łodzi.

Nowa opłata roczna obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja o aktualizacji opłaty stała się ostateczna.

Aktualizacja opłat rocznych za trwały zarząd ustanowiony na nieruchomościach Skarbu Państwa

Procedura aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu wszczynana jest z urzędu lub na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomość w trwałym zarządzie. Ustalona w postepowaniu nowa opłata z tytułu trwałego zarządu obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja stała się ostateczna.

Aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa

Aktualizację opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste (z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego) następuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym złożono wniosek i udowodniono zmianę wartości gruntu. 

Aktualizacja opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste

Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej podlega aktualizacji nie częściej niż raz na 3 lata, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Aktualizacja opłaty rocznej następuje z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego nieruchomości gruntowej, na podstawie wartości nieruchomości gruntowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym.

Nadpłata w podatku od nieruchomości / od środków transportowych / rolnym / leśnym

Podatnicy którzy nadpłacili lub nienależnie zapłacili podatek mogą złożyć wniosek o zwrot nadpłaty, stwierdzenie nadpłaty podatku, zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Naliczenie opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego i zmiana użytkownika wieczystego

Naliczenie opłaty z tytułu użytkowania wieczystego dotyczy sytuacji, w której nastąpiła czynność cywilnoprawna np. nabycie, sprzedaż, darowizna, spadek, itp.

Opłata adiacencka z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem

Ustalenie opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem. Postępowanie administracyjne wszczynane z urzędu na podstawie wcześniej wydanej decyzji o podziale nieruchomości.

Opłata planistyczna (ustalana na wniosek)

Określenie wysokości jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (opłaty planistycznej). Postępowanie administracyjne wszczynane jest na wniosek przed zbyciem nieruchomości, która znajduje się na obszarze miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ustalona wysokość opłaty planistycznej ma charakter informacyjny.

Opłata planistyczna (ustalana z urzędu)

Ustalenie jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (opłaty planistycznej). Postępowanie administracyjne wszczynane jest z urzędu niezwłocznie po zbyciu nieruchomości, która znajduje się na obszarze miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Podatek od nieruchomości – naliczenie (osoby fizyczne)

Osoby fizyczne, które posiadają nieruchomość zobowiązane są do zgłoszenia obowiązku podatkowego i do opłacania podatku od nieruchomości na podstawie otrzymywanej corocznie decyzji.

Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada lub w terminie 14 dni od daty odebrania decyzji.

Podatek od nieruchomości – naliczenie (osoby prawne)

Osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości prawnej, które posiadają nieruchomości (tj. grunty, budynki i budowle) na terenie Łodzi, zobowiązane są do składania do 31 stycznia każdego roku deklaracji na podatek od nieruchomości, w której samodzielnie obliczają wysokość podatku, oraz do wpłacania rat podatku obliczonych w deklaracji co miesiąc w 12 ratach w terminie za styczeń do 31 stycznia, za pozostałe miesiące do 15. każdego miesiąca.

Postępowanie w sprawie zwrotu kwoty równej bonifikacie udzielonej przez Miasto Łódź przy sprzedaży lokalu na rzecz najemcy

Zbycie lokalu mieszkalnego nabytego od Miasta z bonifikatą, przed upływem 5 lat od daty jego nabycia spowoduje, że Prezydent Miasta wzywa zbywcę do zwrotu zwaloryzowanej bonifikaty. Wezwanie do zwrotu bonifikaty nie zostanie skierowane, gdy zbycie nastąpiło na rzecz osoby bliskiej lub dokonano zamiany lokalu mieszkalnego na inny lokal mieszkalny lub nieruchomość przeznaczoną lub wykorzystywaną na cele mieszkaniowe albo nastąpiła sprzedaż lokalu mieszkalnego, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczone zostały w całości w ciągu 12 m-cy na zakup innego lokalu mieszkalnego, albo nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe.

Rozliczanie wymiaru opłat z tytułu użytkowania wieczystego w związku z przekształceniem użytkowania wieczystego w prawo własności i sprzedażą. Skarb Państwa

Procedura rozliczanie wymiaru opłat z tytułu użytkowania wieczystego w związku z przekształceniem użytkowania wieczystego w prawo własności i sprzedażą wszczynana jest na wniosek. Brak terminu złożenia wniosku.

Rozpatrywanie wniosków dłużników w przedmiocie przejmowania nieruchomości i innych praw majątkowych za zobowiązania podatkowe wobec Miasta

Dłużnik składa wniosek o dokonanie konwersji zadłużenia w trybie Ordynacji podatkowej wraz ze stosownymi dokumentami. Po przeanalizowaniu wniosku i załączonych dokumentów o możliwości lub braku możliwości zawarcia transakcji decyduje Prezydent, a Dłużnik zostaje pisemnie poinformowany o tej decyzji. W przypadku akceptacji - następuje podpisanie umowy w formie przewidzianej prawem.

Udzielanie 50% bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu

Z bonifikaty 50% od opłaty rocznej mogą skorzystać, osoby fizyczne, których dochody w danym roku kalendarzowym na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekroczyły 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym rok, za który opłata ma być wnoszona, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”. Bonifikata dotyczy tylko nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe lub wykorzystywanych na te cele. Osoby, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, korzystają z bonifikaty w formie ulgi w opłatach z tytułu udziału w kosztach eksploatacji budynków.

Udzielanie bonifikat od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa

Procedura udzielana bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa wszczynana jest na wniosek. Wniosek o udzielenie bonifikaty należy złożyć do 31 marca roku kalendarzowego, za który ma być przyznana bonifikata.

Udzielanie bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa

Procedura udzielenia bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu wszczynana jest na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej posiadającej w trwałym zarządzie nieruchomości Skarbu Państwa. Brak terminu złożenia wniosku. 

Ulgi w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym, od środków transportowych, opłacie skarbowej oraz opłacie za gospodarowanie odpadami (osoby prawne i fizyczne)

Podatnik może złożyć pisemny wniosek w sprawie udzielenia ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego w formie:

  • rozłożenia na raty płatności podatku, zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek,
  • odroczenia terminu płatności podatku, zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek,
  • umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
Ustalanie innego niż 31 marca terminu wniesienia opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa

Procedura udzielenia bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu wszczynana jest na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej posiadającej w trwałym zarządzie nieruchomości Skarbu Państwa.  Termin złożenia wniosku - nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności.

Ustalanie wymiaru opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa i zmiana użytkownika wieczystego

Ustalanie wymiaru opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa i zmiana użytkownika wieczystego to procedura dotycząca w sytuacji, w której nastąpiła czynność cywilnoprawna np. nabycie, sprzedaż, darowizna, spadek, itp.

Ustalenie innego niż 31 marca, terminu opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Miasta

Procedura dotyczy ustalenia innego terminu zapłaty niż ustawowy 31 marca danego roku. Użytkownik wieczysty powinien złożyć wniosek nie poźniej niż 14 dni przed upływem terminu płatności.

Ustalenie innego niż 31 marca, terminu opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa Na wniosek użytkownika wieczystego, złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności, organ może ustalić inny termin zapłaty, nieprzekraczający danego roku kalendarzowego.Zgoda, na…
Wydawanie zaświadczeń o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatku od nieruchomości (osoby prawne) i podatku od środków transportowych (osoby fizyczne i prawne)

Wydawanie zaświadczeń o:

  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników podatku od nieruchomości (osoby prawne),
  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników podatku od środków transportowych (osoby fizyczne i prawne).
Wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w opłatach lub stwierdzającego stan zaległości w zakresie nieruchomości gminy lub Skarbu Państwa

Wnioski o wydanie Zaświadczenia o niezaleganiu w opłatach lub stwierdzającego stan zaległości w zakresie nieruchomości Gminy lub Skarbu Państwa mogą złożyć osoby fizyczne lub prawne.

Wniosek nie obejmuje opłat z tytułu podatków lokalnych oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zaświadczenia są wydawane w celu okazania go u notariusza, w celu przedłożenia w banku, spółdzielni mieszkaniowej.

Wydane zaświadczenia nie stanowią podstawy wykreślenia przez Sąd ksiąg wieczystych ustanowionej hipoteki wpisanej w Księdze Wieczystej Nieruchomości.

Wymóg: Należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł.

Wydawanie zaświadczeń o zaleganiu/ niezaleganiu w podatku: od nieruchomości, rolnym, leśnym i od środków transportowych

Organ podatkowy na pisemny wniosek podatnika wydaje zaświadczenia potwierdzające stan faktyczny lub prawny wynikający z prowadzonej przez siebie ewidencji, rejestrów lub innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.

Organ podatkowy - Prezydent Miasta Łodzi wydaje zaświadczenia dotyczące niezalegania lub stwierdzające zaległości z tytułu podatków lokalnych.

Wydawanie zaświadczeń w sprawie podatku: od nieruchomości (osoby fizyczne), rolnego i leśnego (osoby fizyczne i prawne) - dot. figurowania w ewidencji podatników

Wydawanie zaświadczeń:

  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników podatku od nieruchomości, rolnego lub leśnego,
  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników łącznego zobowiązania pieniężnego,
  • wielkości użytków rolnych,
  • określających wysokość przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym.
Zmiana stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa

Procedura zmiany stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa wszczyna jest z urzędu lub na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomość w trwałym zarządzie. Ustalona w postepowaniu nowa opłata z tytułu trwałego zarządu obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja stała się ostateczna.

Zwrot nadpłaty za użytkowanie wieczyste gruntów Miasta Łodzi, w związku z wygaśnięciem użytkowania wieczystego

Dotyczy sytuacji, w której użytkowanie wieczyste wygasło. Wówczas opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, w którym prawo wygasło podlega proporcjonalnemu zmniejszeniu do czasu trwania użytkowania wieczystego w danym roku.