Baza Wiedzy

Liczba znalezionych procedur: 98
Nazwa procedury Kategoria Jednostka Skrócony opis procedury Sekcje
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Właściciel pojazdu, w celu czasowego wycofania pojazdu z ruchu, składa wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.

Dodatkowa tablica rejestracyjna wydawana dla pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli

Właściciel pojazdu, w celu wydania dodatkowej tablicy rejestracyjnej do oznaczania bagażnika, składa wniosek o wydanie dodatkowej zalegalizowanej tablicy rejestracyjnej.

Generowanie profilu kandydata na kierowcę

Profil Kandydata na Kierowcę (PKK) jest to indywidualny numer przyszłego kierowcy, bez którego nie można rozpocząć szkolenia ani przystąpić do egzaminu.

Wydaje go urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania na podstawie orzeczenia lekarskiego, fotografii, kserokopii prawa jazdy (jeżeli dotyczy), po okazaniu dokumentu tożsamości i wyrażeniu pisemnej zgody przez rodzica lub opiekuna prawnego w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat. Kandydaci ubiegający się o prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E lub pozwolenie na kierowanie tramwajem doręczają również orzeczenie psychologiczne.

Nadanie cech identyfikacyjnych na nadwoziu i podwoziu (ramie) oraz wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej

Właściciel pojazdu, w celu nadania cechy identyfikacyjnej oraz wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej, składa wniosek o nadanie cechy identyfikacyjnej oraz wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej.

Nadanie numeru PESEL na wniosek

Jeżeli jesteś cudzoziemcem i mieszkasz w Polsce możesz zameldować się — wtedy automatycznie dostaniesz numer PESEL. Jeśli nie możesz się zameldować, a jakiś urząd wymaga od ciebie numeru PESEL — złóż wniosek o nadanie nr PESEL. We wniosku musisz wskazać podstawę prawną , z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL.

Pobierz dokument o zameldowaniu z rejestru PESEL
  1. Wniosek składa się w formie dokumentu elektronicznego, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
  2. W przypadku gdy dane z rejestru PESEL nie będą zgodne ze stanem faktycznym i dokumentami, wnioskodawca składa do organu gminy wniosek w celu usunięcia niezgodności.
Podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dowodu osobistego

Jeśli  podejrzewasz nieuprawnione wykorzystanie Twoich danych osobowych, w tym danych dowodu osobistego, możesz zgłosić osobiście ten fakt w urzędzie dowolnej gminy na terenie Polski w celu unieważnienia posiadanego dowodu osobistego.

Zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych możesz dokonać też elektronicznie.

Dowód podlega unieważnieniu z dniem zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych. 

Dodatkowo Twój numer PESEL zostanie zastrzeżony w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.

Potwierdzanie, przedłużanie lub unieważnianie profilu zaufanego

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwiać sprawy urzędowe online w serwisach administracji publicznej. Wykorzystywany jest jako metoda potwierdzania tożsamości w tym podpisywania podań na platformie ePUAP. Osoba wnioskująca o potwierdzenie profilu zaufanego musi zarejestrować własne konto na stronie pz.gov.pl

Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Powtórna rejestracja pojazdu odzyskanego po kradzieży

Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy jest wymogiem ustawowym. Osoby zainteresowane załatwieniem sprawy muszą zgłosić się do Oddziału Czasowej Rejestracji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 (po uprzednim umówieniu wizyty) wraz z kompletem wymaganych dokumentów.

Pozwolenie na sprowadzenie zwłok albo szczątków ludzkich

Na wniosek jest wydawana decyzja na sprowadzenie z za granicy zwłok bądź szczątków ludzkich.

Przedłużenie ważności legitymacji instruktora nauki jazdy

Sprawa dotyczy osób, które chcą przedłużyć ważność legitymacji instruktora nauki jazdy.

Osoby chcące przedłużyć ważność legitymacji instruktora nauki jazdy muszą zgłosić się do Oddziału Nadzoru i Kontroli Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 (po uprzednim umówieniu wizyty) wraz z kompletem wymaganych dokumentów.

Przerejestrowanie pojazdu (zmiana właściciela)

Przerejestrowanie (zmiana właściciela) pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP jest wymogiem ustawowym. Osoby zainteresowane załatwieniem sprawy muszą zgłosić się do Oddziału Czasowej Rejestracji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 (po uprzednim umówieniu wizyty) wraz z kompletem wymaganych dokumentów i tablicami rejestracyjnymi.

Przywrócenie cofniętego uprawnienia do kierowania pojazdami lub zwrot zatrzymanego prawa jazdy osobie mającej zakaz na okres nieprzekraczający roku

Osoba mająca zakaz prowadzenia pojazdów występuje do właściwego organu wydającego prawo jazdy z wnioskiem o zwrot prawa jazdy lub przywrócenie cofniętego uprawnienia.

Przywrócenie cofniętego uprawnienia do kierowania pojazdami lub zwrot zatrzymanego prawa jazdy osobie mającej zakaz na okres przekraczający 1 rok

Osoba mająca zakaz prowadzenia pojazdów występuje do właściwego organu wydającego prawo jazdy z wnioskiem o zwrot prawa jazdy lub przywrócenie cofniętego uprawnienia. Po pozytywnej weryfikacji dokumentacji następuje wygenerowanie Profilu Kandydata na Kierowcę, umożliwiającego przystąpienie do kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji. Po uzyskaniu przez organ informacji o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego wydawana jest decyzja o przywróceniu uprawnień ( w przypadku ich cofnięcia) i dokonywany jest zwrot zatrzymanego prawa jazdy.

Rejestr Danych Kontaktowych

Rejestr Danych Kontaktowych to baza, dzięki której pracownicy administracji publicznej mają dostęp do Twojego aktualnego numeru telefonu komórkowego oraz adresu e-mail. 
Jeżeli przekażesz dane do Rejestru Danych Kontaktowych zostaniesz powiadomiona/y np. o dokumentach gotowych do odbioru. 
Pamiętaj, dostęp do Twoich danych ma tylko administracja publiczna i podmioty realizujące zadania publiczne. Dane kontaktowe przekazane do RDK w każdej chwili możesz zmienić albo usunąć.

Rejestracja czasowa pojazdu na wniosek właściciela

Rejestracja czasowa dokonywana jest na wniosek właściciela pojazdu w celu umożliwienia:

  • wywozu pojazdu za granicę
  • przejazdu z miejsca zakupu lub odbioru pojazdu na terytorium RP
  • przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania jego badania technicznego lub naprawy.
Rejestracja pojazdów nowych

Rejestracja nowego pojazdu jest wymogiem ustawowym. Osoby zainteresowane załatwieniem sprawy muszą zgłosić się do Oddziału Czasowej Rejestracji  Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 (po uprzednim umówieniu wizyty) wraz z kompletem wymaganych dokumentów.

Rejestracja pojazdów zabytkowych

Rejestracja dotyczy pojazdu, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów. Właściciel pojazdu, w celu rejestracji pojazdu zabytkowego, składa wniosek o rejestrację pojazdu.

Rejestracja pojazdu marki SAM

Procedura dotyczy pojazdu zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej.

Właściciel pojazdu, w celu rejestracji pojazdu marki „SAM”, składa wniosek o rejestrację pojazdu marki „SAM”.

Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy

Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy jest wymogiem ustawowym. Osoby zainteresowane załatwieniem sprawy muszą zgłosić się do Oddziału Czasowej Rejestracji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 (po uprzednim umówieniu wizyty) wraz z kompletem wymaganych dokumentów.

Reklamacja na nieprawidłowości w Centralnym Rejestrze Wyborców

Wyborca może wnieść do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały lub zamieszkania, reklamację na nieprawidłowości w Centralnym Rejestrze Wyborców, jeżeli nie został on ujęty w Centralnym Rejestrze Wyborców lub nie ujęto go w żadnym obwodzie głosowania albo został nieprawidłowo ujęty w obwodzie głosowania.

Rozszerzenie uprawnienia diagnosty

Sprawa dotyczy osób, które chcą rozszerzyć uprawnienia diagnosty.

Osoby chcące  rozszerzyć uprawnienie diagnosty muszą zgłosić się do Oddziału Nadzoru i Kontroli Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 (po uprzednim umówieniu wizyty) wraz z kompletem wymaganych dokumentów.

Skreślenie z rejestru wyborców obywatela UE i obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Wniosek o skreślenie z Centralnego Rejestru Wyborców mogą złożyć jedynie obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, którzy wcześniej złożyli wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania.

Sprawdź swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych

Każdy obywatel, którego dane przetwarzane są w Rejestrze Dowodów Osobistych, może samodzielnie skontrolować ich poprawność, a w przypadku wykrycia nieprawidłowości ma prawo złożenia wniosku o ich skorygowanie.

Aby sprawdzić swoje dane osobowe zawarte w Rejestrze Dowodów Osobistych musisz posiadać Profil zaufany.

Sprawdź swoje dane w rejestrze PESEL

Każdy obywatel, którego dane przetwarzane są w Rejestrze PESEL, może samodzielnie skontrolować ich poprawność, a w przypadku wykrycia nieprawidłowości ma prawo złożenia wniosku o ich skorygowanie.
Aby sprawdzić swoje dane osobowe zawarte w Rejestrze PESEL musisz posiadać Profil zaufany.

Uchylenie czynności materialno – technicznej zameldowania/wymeldowania decyzją administracyjną

Procedura polega na przyjęciu podania w sprawie o uchylenie czynności materialno – technicznej zameldowania osoby, która w dacie zameldowania nie zamieszkiwała pod wskazanym adresem bądź uchylenia czynności wymeldowania dokonanego z uchybieniem prawa. Podanie może złożyć właściciel lokalu/budynku lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu.

Udostępnianie danych osobowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL – interes faktyczny

Na pisemny umotywowany wniosek udostępniane są dane osobowo-adresowe z rejestru mieszkańców lub rejestru PESEL po uprzednim wyrażenie zgody przez osobę, której dane dotyczą. Wnioskodawca zobowiązany jest we wniosku opisać powód dla którego wnioskuje o dane. Jeśli działa przez pełnomocnika dodatkowo należy załączyć dokument pełnomocnictwa. Opłata za udostępnienie danych jednostkowych wynosi 31 zł, opłata skarbowa za przedłożony dokument pełnomocnictwa wynosi 17 zł.

Udostępnianie danych osobowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL – interes prawny

Na pisemny umotywowany wniosek udostępniane są dane osobowo-adresowe z rejestru mieszkańców lub rejestru PESEL. Wnioskodawca zobowiązany jest we wniosku przywołać przepis prawa i załączyć dokumenty, z których wynika interes prawny do pozyskania danych innej osoby. Jeśli działa przez pełnomocnika dodatkowo należy załączyć dokument pełnomocnictwa. Opłata za udostępnienie danych jednostkowych wynosi 31 zł, opłata skarbowa za przedłożony dokument pełnomocnictwa wynosi 17 zł.

Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych

Na pisemny uzasadniony wniosek uprawnionego podmiotu lub osoby fizycznej, złożony w dowolnym urzędzie gminy, organ gminy udostępnia w trybie jednostkowym dane z Rejestru Dowodów Osobistych dotyczące jednego dokumentu lub dane dotyczące jednej osoby a także dokumentacji dowodowej.

Ujęcie w stałym obwodzie głosowania obywatela RP

Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania mogą złożyć wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały, wyborcy nigdzie nie zamieszkali, przebywający na stałe na obszarze gminy lub wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres ich zameldowania na pobyt stały.