Baza Wiedzy

Liczba znalezionych procedur: 19
Nazwa procedury Kategoria Jednostka Skrócony opis procedury Sekcje
Indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego (osoby prawne, osoby fizyczne)

Każdy podmiot może złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych oraz opłaty skarbowej i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w którym przedstawia stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz swoje stanowisko w sprawie ich oceny prawnej. Prezydent Miasta wydaje indywidualną interpretację podatkową w terminie 3 m-cy zajmując swoje stanowisko w sprawie. Zastosowanie się do interpretacji podatkowej skutkuje ochroną wnioskodawcy w sprawie stanowiącej jej przedmiot.

 

Nadpłata w podatku od nieruchomości / od środków transportowych / rolnym / leśnym

Podatnicy którzy nadpłacili lub nienależnie zapłacili podatek mogą złożyć wniosek o zwrot zarachowanie lub stwierdzenie nadpłaty podatku.

Opłata skarbowa

Opłata skarbowa uiszczana jest przy okazji załatwiania spraw przed organami administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym za wydanie decyzji, zaświadczeń, zezwoleń, pozwoleń lub koncesji oraz za złożenie dokumentu pełnomocnictwa.

Opłata skarbowa - zwrot

Opłata skarbowa podlega zwrotowi:

  • jeśli pomimo zapłaty opłaty nie dokonano czynności urzędowej, nie wydano zaświadczenia, zezwolenia, pozwolenia, koncesji,
  • lub gdy została uiszczona nienależnie lub w wysokości wyższej niż należna (stwierdzenie nadpłaty).

Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek strony (wpłacającego).

Uwaga: Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym dokonano zapłaty, oraz od faktycznego złożenia pełnomocnictwa (także w sytuacji np.  wycofania bądź negatywnego rozpatrzenia wniosku).

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Do składania deklaracji i ponoszenia opłaty obowiązani są właściciele nieruchomości:

  • zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, na których zamieszkują mieszkańcy (deklaracja DO-J),
  • zabudowanych budynkami wielolokalowymi, na których zamieszkują mieszkańcy (deklaracja DO-W),
  • zabudowanych budynkami wielolokalowymi, które w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (deklaracja DO-W),
  • na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe (deklaracja DO-L).
Podatek leśny - naliczenie (osoby fizyczne)

Osoby fizyczne, które posiadają nieruchomość zobowiązane są do zgłoszenia obowiązku podatkowego i do opłacania podatku leśnego na podstawie otrzymywanej corocznie decyzji.

Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada lub w terminie 14 dni od daty odebrania decyzji.

Podatek leśny - naliczenie (osoby prawne)

Osoby prawne i inne jednostki organizacyjne, które posiadają grunty leśne zobowiązane są obowiązane corocznie  składać deklaracje w formie papierowej lub elektronicznie w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia gruntów na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 12 miesięcznych ratach

Podatek od nieruchomości – naliczenie (osoby fizyczne)

Osoby fizyczne, które posiadają nieruchomość zobowiązane są do zgłoszenia obowiązku podatkowego i do opłacania podatku od nieruchomości na podstawie otrzymywanej corocznie decyzji.

Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada lub w terminie 14 dni od daty odebrania decyzji.

Podatek od nieruchomości – naliczenie (osoby prawne)

Osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości prawnej, które posiadają nieruchomości (tj. grunty, budynki i budowle) na terenie Łodzi, zobowiązane są do składania do 31 stycznia każdego roku deklaracji na podatek od nieruchomości, w której samodzielnie obliczają wysokość podatku, oraz do wpłacania rat podatku obliczonych w deklaracji co miesiąc w 12 ratach w terminie za styczeń do 31 stycznia, za pozostałe miesiące do 15. każdego miesiąca.

Podatek od środków transportowych – naliczenie (osoby prawne, osoby fizyczne)

Osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości prawnej, które posiadają pojazdy (samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe, przyczepy, naczepy, autobusy), mające miejsce zamieszkania lub siedziby na terenie Łodzi, zobowiązane są do składania do 15 lutego każdego roku deklaracji na podatek od środków transportowych, w której samodzielnie obliczają wysokość podatku, oraz do wpłacania podatku obliczonego w deklaracji w 2 ratach w terminie do 15 lutego i 15 września.

Podatek rolny – naliczenie (osoby fizyczne)

Osoby fizyczne, które posiadają nieruchomość zobowiązane są do zgłoszenia obowiązku podatkowego i do opłacania podatku rolnego na podstawie otrzymywanej corocznie decyzji.

Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada lub w terminie 14 dni od daty odebrania decyzji.

Podatek rolny – naliczenie (osoby prawne)

Osoby prawne i jednostki organizacyjne, które posiadają grunty rolne są obowiązane corocznie  składać deklaracje w formie papierowej lub elektronicznie w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia gruntów , a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada

Ulgi w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym, od środków transportowych, opłacie skarbowej oraz opłacie za gospodarowanie odpadami (osoby prawne i fizyczne)

Podatnik może złożyć pisemny wniosek w sprawie udzielenia ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego w formie:

  • rozłożenia na raty płatności podatku, zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek,
  • odroczenia terminu płatności podatku, zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek,
  • umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
Wydawanie zaświadczeń o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatku od nieruchomości (osoby prawne) i podatku od środków transportowych (osoby fizyczne i prawne)

Wydawanie zaświadczeń o:

  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników podatku od nieruchomości (osoby prawne),
  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników podatku od środków transportowych (osoby fizyczne i prawne).
Wydawanie zaświadczeń o zaleganiu/ niezaleganiu w podatku: od nieruchomości, rolnym, leśnym i od środków transportowych

Organ podatkowy na pisemny wniosek podatnika wydaje zaświadczenia potwierdzające stan faktyczny lub prawny wynikający z prowadzonej przez siebie ewidencji, rejestrów lub innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.

Organ podatkowy - Prezydent Miasta Łodzi wydaje zaświadczenia dotyczące niezalegania lub stwierdzające zaległości z tytułu podatków lokalnych.

Wydawanie zaświadczeń w sprawie dokonania opłaty skarbowej
  • Organ podatkowy wydaje zaświadczenie o dokonaniu opłaty skarbowej na żądanie osoby wpłacającej -  ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania. Zaświadczenie wydaje się w granicach żądania Wnioskodawcy
  • Zaświadczenie jest obciążone opłatą skarbową w kwocie 17,00 zł
  • Organ podatkowy wydaje zaświadczenie bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku
Wydawanie zaświadczeń w sprawie podatku: od nieruchomości (osoby fizyczne), rolnego i leśnego (osoby fizyczne i prawne) - dot. figurowania w ewidencji podatników

Wydawanie zaświadczeń:

  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników podatku od nieruchomości, rolnego lub leśnego,
  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników łącznego zobowiązania pieniężnego,
  • wielkości użytków rolnych,
  • określających wysokość przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym.
Wydawanie zaświadczeń z zakresu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Wydawanie zaświadczeń:

  • o niezaleganiu w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi/stwierdzających stan zaległości
  • o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji zobowiązanych do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych / uchwał przyjętych przez Radę Miejską w Łodzi (programy pomoc de minimis)

Procedura dotyczy zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych / uchwał przyjętych przez Radę Miejską w Łodzi (programy pomoc de minimis)

Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są  okoliczności przedstawione w uchwale a korzystanie ze zwolnienia wymaga dokonania zgłoszenia dotyczącego zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w  załączniku Nr 1 do uchwały oraz złożenia dokumentów  i informacji określonych w uchwale.